25 Лютого 2011

УВАГА НОТАРІУСИ!!!! Мін’юст пропонує доопрацювати закон про реєстрацію прав на нерухоме майно.

За словами Міністра юстиції Олександра Лавриновича, проект розроблено Міністерством юстиції за власною ініціативою з метою вдосконалення процедури державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Так, розробка проекту була обумовлена наявністю певних недоліків, які були виявлені Міністерство юстиції в процесі реалізації закону від 11 лютого 2010 року «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень». У подальшому, в процесі застосування, такі норми могли б призвести до незручностей як фізичним та юридичним особам, так і органам державної реєстрації прав.

Крім того, з часу набрання чинності зазначеним Законом відбулися зміни у законодавстві, які пов’язані з речовими правами на нерухоме майно, обтяженнями таких прав, їх державною реєстрацією. Зокрема, набрав чинності Податковий Кодекс України, Указ Президента України «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», було ухвалено внесено зміни до законів «Про виконавче провадження» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури примусового виконання рішень судів.

Проект закону, розроблений Мін’юстом, передбачає необхідність подання документів на державну реєстрацію прав як у паперовій, так і в електронній формі. Пропонується запровадити надання витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно як органами державної реєстрації прав, так і нотаріусами. Передбачається можливість отримання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно особам, які мають речові права на чуже нерухоме майно. Крім того, пропонується визначити порядок взаємодії органів державної реєстрації прав з державною виконавчою службою, органами державної податкової служби, нотаріусами, а також органом, що здійснює ведення державного земельного кадастру.

Проект закону також спрямований на врахування тих змін, що відбулися у законодавчому регулюванні речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав, їх державної реєстрації.

Зауваження та пропозиції до законопроекту прийматимуться від фізичних та юридичних осіб протягом місяця з дня повідомлення про громадське обговорення проекту на адресу: м. Київ, пров. Рильський, 10, Міністерство юстиції, департамент цивільного законодавства та підприємництва. Адреса електронної пошти: registlaw@minjust.gov.ua.

*** Як повідомлялося, з набранням чинності Законом України від 11 лютого 2010 року № 1878-VI «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та інших законодавчих актів України», який спрямований на створення в Україні єдиної системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, Міністерство юстиції як спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень розпочало здійснювати заходи, направлені на реалізацію положень цього Закону, зокрема заходи нормативно-правового характеру.

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»

Повідомлення
про проведення публічного громадського обговорення
проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»

З метою забезпечення вивчення та врахування думки громадськості та дотримання вимог абзацу другого пункту 12 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 року № 996, Міністерство юстиції повідомляє про оприлюднення з «18″ лютого 2011 року на веб-сайті Міністерства юстиції проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – проект).

Проект розроблено Міністерством юстиції за власною ініціативою з метою вдосконалення процедури державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та врахування змін, що відбулися у законодавчому регулюванні речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав, їх державної реєстрації.

Розробка проекту обумовлена наявністю певних недоліків, які були виявлені у Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» під час реалізації заходів, направлених на нормативне регулювання відносин, пов’язаних з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, які, у свою чергу, в подальшому могли б призвести до незручностей як фізичним та юридичним особам, так і органам державної реєстрації прав. Крім того, з часу набрання чинності зазначеним Законом відбулися зміни у законодавстві, які пов’язані з речовими правами на нерухоме майно, обтяженнями таких прав, їх державною реєстрацією. Зокрема, набрав чинності Податковий Кодекс України, Указ Президента України від 9 грудня 2010 року № 1085 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про виконавче провадження» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб)».

Оптимальним варіантом розв’язання назрілих проблем у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень є внесення змін до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», оскільки закон є тим нормативно-правовим актом, що регулює найбільш значущі, найважливіші суспільні відносини шляхом встановлення загальнообов’язкових правил.

Прийняття Закону забезпечить вдосконалення процедури державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, доступність до органів влади у сфері державної реєстрації прав, належний рівень захисту прав власності фізичних та юридичних осіб на нерухоме майно, гарантованих Конституцією України, сприятиме нормалізації роботи ринку нерухомого майна, покращення позитивного іміджу України та її інвестиційної привабливості.

Зауваження та пропозиції до проекту просимо надсилати на адресу: м. Київ, пров. Рильський, 10, Міністерство юстиції, департамент цивільного законодавства та підприємництва. Адреса електронної пошти: registlaw@minjust.gov.ua.

Зауваження та пропозиції до проекту від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань прийматимуться Міністерством юстиції протягом місяця з дня повідомлення про громадське обговорення проекту.

Заступник Міністра
Л.В.Єфіменко

Проект

ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень

Верховна Рада України постановляє:

І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:

1. У Законі України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (Відомості Верховної Ради України, 2010 р., № 18, ст. 141):

1) частину першу статті 1 доповнити новим абзацом такого змісту:

«Державна реєстрація прав на об’єкт незавершеного будівництва та їх обтяжень у випадках, встановлених законом, проводиться у порядку, визначеному цим Законом, з урахуванням особливостей правового статусу такого об’єкта.»;

2) у статті 3:

частину другу після слова «майно» доповнити словами «їх обтяжень»;

частину третю після слова «майно» доповнити словами «їх обтяження»;

у частині четвертій:

абзац перший після слова «майно» доповнити словами «їх обтяження»;

у абзаці другому:

після слів «реєстрація прав» доповнити словами «їх обтяжень»;

після слів «виникнення прав» доповнити словами «їх обтяжень»;

після слів «таких прав» доповнити словами «їх обтяжень»;

у частині шостій:

слово «укладаються» замінити словом «вчиняються»;

після слів «право власності» доповнити словами «чи інше речове право»;

у частині сьомій:

слово «прав» замінити словами «права власності та інших речових прав»;

доповнити новим абзацом такого змісту:

«Державна реєстрація обтяжень речових прав проводиться незалежно від місця розташування об’єкта нерухомого майна.»;

3) у частині третій статті 4:

слова «житловий будинок, будівлю, споруду, квартиру» замінити словами «підприємство, як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини)»;

слова «житлового будинку, будівлі, споруди, квартири» замінити словами «підприємства, як єдиного майнового комплексу, житлового будинку, будівлі, споруди (їх окремої частини)»;

доповнити новим абзацом такого змісту:

«Право власності на квартиру, житлове та нежитлове приміщення може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності на житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), у яких вони розташовані.»;

4) статтю 5 викласти у такій редакції:

«Стаття 5. Об’єкти нерухомого майна, стосовно яких проводиться державна реєстрація прав

1. У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об’єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства, як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення.

2. Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію об’єкта нерухомого майна, державна реєстрація прав на такий об’єкт нерухомого майна проводиться після прийняття його в експлуатацію у встановленому законодавством порядку.»;

5) у статті 6:

у частині першій слова «Міністерство юстиції України, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав,» замінити словами «діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра юстиції (далі – спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань державної реєстрації прав), що є держателем Державного реєстру прав»;

частини другу виключити.

У зв’язку з цим частину третю вважати частиною другою;

6) у частині першій статті 7:

пункт 1 викласти у такій редакції:

«1) бере участь у формуванні та забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав;»;

пункти 7 та 8 виключити.

У зв’язку з цим пункт 9 вважати пунктом 7;

7) у статті 9:

у частині першій:

у абзаці першому слова «пройшов стажування в органах державної реєстрації прав не менше шести місяців» виключити;

абзац другий викласти у такій редакції:

«Державний реєстратор є державним службовцем.»;

у частині другій:

у пункті 1:

у абзаці першому після слів «нерухоме майно» доповнити словами «їх обтяженнями»;

у абзаці третьому слова «на державну реєстрацію, та сторін (сторони) правочину, згідно з яким відбувається державна реєстрація виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав» замінити словом «прав, їх обтяжень»;

абзац п’ятий викласти у такій редакції:

«наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону;»;

у пункті 2 слова «про державну реєстрацію обтяжень, про скасування запису, погашення запису та» виключити;

8) у статті 10:

у частині першій слова «і картографічні (графічні) дані» виключити;

частину другу виключити.

У зв’язку з цим частини третю – п’яту вважати частинами другою – четвертою;

9) статтю 12 викласти у такій редакції:

«Стаття 12. Картографічні (графічні) дані Державного реєстру прав

1. Для ідентифікації нерухомого майна, відображення взаєморозташування об’єктів нерухомого майна, організації управління інформацією та контролю за проведенням державної реєстрації прав використовуються кадастрові карти (плани), кадастрові плани земельних ділянок, що віднесені до картографічних (графічних) даних Державного реєстру прав.

2. Використання органами державної реєстрації прав картографічних (графічних) даних під час здійснення державної реєстрації прав забезпечується шляхом надання кадастрових планів земельних ділянок та забезпечення надання доступу до кадастрових карт (планів) органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру.

3. Порядок складання та затвердження, вимоги до оформлення кадастрових карт (планів), кадастрових планів земельних ділянок та Порядок надання доступу до кадастрових карт (планів) встановлюються Кабінетом Міністрів України.»;

10) частину першу статті 13 викласти у такій редакції:

«1. Реєстрація заяв та запитів, пов’язаних з проведенням державної реєстрації прав та наданням інформації з Державного реєстру прав, проводиться в базі даних про реєстрацію заяв і запитів.»;

11) у частині третій статті 14 слова «за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері архівної справи» виключити;

12) у статті 15:

у частині четвертій після слова «права» доповнити словами «їх обтяження»;

у частині дев’ятій слова «майнових прав на нерухомість, будівництво якої не завершено» замінити словами «нерухомого майна, яке стане власністю іпотекодавця після укладення іпотечного договору, та майнових прав на об’єкт незавершеного будівництва»;

у частині десятій слова «передбаченому для державної реєстрації прав на нерухоме майно» замінити словами «визначеному Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»;

у частині дванадцятій слово «витягів» замінити словом «інформації»;

доповнити новою частиною такого змісту:

«13. Форму та порядок заповнення заяв, що подаються до органу державної реєстрації прав, форму рішень, що приймаються у зв’язку з проведенням державної реєстрації прав та наданням інформації з Державного реєстру прав, встановлює Міністерство юстиції України.»;

13) у статті 16:

у частині першій:

слова «або більша за площею його частина» замінити словами «в паперовій або електронній формі»;

доповнити новим абзацом такого змісту:

«Якщо об’єкт нерухомого майна розміщений в межах території, на якій діє два і більше органів державної реєстрації прав, заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до одного із органів державної реєстрації прав, обраного заявником, крім випадків, встановлених пунктом 6 частини першої статті 7 цього Закону.»;

у частині третій:

після слів «відповідних прав» доповнити словами «їх обтяжень»;

доповнити новим абзацом такого змісту:

«Оригінали документів, електронні копії яких подавалися разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у електронній формі, подаються до відповідного органу державної реєстрації прав у строк, що не перевищує п’яти робочих днів. У випадку державної реєстрації обтяжень речових прав, іпотеки оригінали документів подаються до закінчення строку, встановленого частинами п’ятою та сьомою статті 15 цього Закону.»;

у частині десятій:

після слів «їх обтяжень» доповнити словами «в паперовій формі»;

після слів «юридичної особи» доповнити словом «також»;

слова «разі потреби» замінити словами «випадках, встановлених законом»;

доповнити новим абзацом такого змісту:

«Під час подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі, така заява засвідчуються електронним цифровим підписом заявника. У разі подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у електронній формі представником фізичної чи юридичної особи подається також документ, що підтверджує його повноваження діяти від імені таких осіб.»;

14) у статті 17:

у частині третій після слів «нерухоме майно» доповнити словами «їх обтяжень»;

доповнити новою частиною такого змісту:

«4. Електронні документи, подані для проведення державної реєстрації прав оформляються згідно з вимогами законодавства у сфері електронного документообігу та використання електронних документів.»;

15) у статті 18:

частину першу після пункту 8 доповнити новим пунктом такого змісту:

«9) фізичним та юридичним особам на об’єкти нерухомого майна, які в установленому порядку придбані з прилюдних торгів (аукціонів);».

У зв’язку з цим пункт 9 вважати пунктом 10;

у частині другій слова «і засвідчується печаткою» виключити;

16) частину третю статті 20 виключити.

У зв’язку з цим частину четверту вважати частиною третьою;

17) у статті 22:

назву викласти у такій редакції:

«Стаття 22. Зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень»;

у частині третій слова «на відповідний строк» замінити словами «з урахуванням часу, що минув до його зупинення»;

18) статтю 23 викласти у такій редакції:

«Стаття 23. Зупинення державної реєстрації прав

1. Державна реєстрація прав зупиняється у разі прийняття рішення суду про заборону вчинення дій, пов’язаних з державною реєстрацією прав.

2. Державний реєстратор у день отримання рішення суду про заборону вчинення дій, пов’язаних з державною реєстрацією прав, приймає рішення про зупинення державної реєстрації прав, про що письмово повідомляє заявника у п’ятиденний строк.

4. Державна реєстрація прав зупиняється до скасування рішення суду, що було підставою для прийняття рішення про зупинення державної реєстрації прав. Загальний строк розгляду заявленого права продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.»;

19) у статті 24:

у частині першій:

після пункту 5 доповнити новими пунктами такого змісту:

«6) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на це майно за новим правонабувачем;

7) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, встановлених частиною дев’ятою статті 15 цього Закону;

8) при подачі заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство, як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документу, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;

9) після завершення п’ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставини, що були підставою для прийняття такого рішення;

10) заяву про державну реєстрацію права власності за новим правонабувачем подано за відсутності державної реєстрації права власності на попереднім правонабувачем;».

У зв’язку з цим пункт 6 вважати пунктом 11;

у пункті 11 після слів «заявлене право» доповнити словами «обтяження такого права»;

у частині другій слова «оформлюється рішення за зразком, встановленим Міністерством юстиції України» замінити словами «державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень»;

у частині третій слово та цифру «пункті 4″ замінити словом, знаками та цифрами «пунктах 4, 7 – 10″;

20) у статті 26:

частину другу викласти у такій редакції:

«2. У випадку скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вносяться записи про відміну державної реєстрації прав.»;

частину третю виключити;

21) частину четверту статті 27 викласти у такій редакції:

«4. Якщо виправлення технічної помилки може завдати шкоди чи порушити права та законні інтереси правонабувачів або третіх осіб, які використовували відповідні реєстраційні записи, державний реєстратор у п’ятиденний строк письмово повідомляє цих осіб про виправлення технічної помилки.»;

22) у статті 28:

частину другу після абзацу другого доповнити новим абзацом такого змісту:

«особи, які мають речові права на чуже нерухоме майно, або уповноважені ними особи;».

У зв’язку з цим абзаци третій та четвертий вважати абзацами четвертим та п’ятим;

після частини третьої доповнити новою частиною такого змісту:

«4. Витяг з Державного реєстру прав надається органом державної реєстрації прав або нотаріусом. Інформаційна довідка, виписка з Державного реєстру прав надається органом державної реєстрації прав.»;

У зв’язку з цим частини четверту – сьому вважати частинами п’ятою – восьмою;

у частині п’ятій слова «відмовляє в наданні витягу та інформаційної довідки» замінити словами «чи нотаріус відмовляє в наданні інформації з Державного реєстру прав»;

частину сьому викласти у такій редакції:

«7. Державні виконавці під час примусового виконання рішень відповідно до закону користуються інформацією про зареєстровані речові права на нерухоме майно та про обтяження таких прав з Державного реєстру прав, порядок доступу до якого встановлюється Міністерством юстиції України.»;

23) після статті 28 доповнити новими статтями такого змісту:

«Стаття 281. Взаємодія органу державної реєстрації прав та органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру

1. Орган державної реєстрації прав надає органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, інформацію про:

власника (користувача) земельної ділянки;

державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, права користування (сервітут) земельною ділянкою, права постійного користування, права оренди (суборенди) земельною ділянкою, права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), права забудови земельною ділянкою (суперфіцій);

дату державної реєстрації, реєстраційний номер земельної ділянки у Державному реєстрі прав із зазначенням відомостей про її кадастровий номер та орган, що здійснив таку реєстрацію.

2. Орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації прав інформацію про:

державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію);

кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки;

кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки у електронній (цифровій) формі.

Орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації прав доступ до перегляду кадастрових карт (планів) в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Інформація, одержана від органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, вноситься державним реєстратором, під час здійснення державної реєстрації прав на відповідний об’єкт, до розділу Державного реєстру прав, який містить відомості про нерухоме майно.

3. Порядок надання інформації, визначеної у частинах першій та другій цієї статті, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Стаття 282. Взаємодія органів державної реєстрації прав та нотаріусів у сфері державної реєстрації прав

1. Нотаріуси, які уклали договори з Адміністратором Державного реєстру прав, мають доступ до Державного реєстру прав, порядок якого встановлюється Міністерством юстиції України.

2. Нотаріуси, що мають доступ до Державного реєстру прав, при вчинені нотаріальних дій з нерухомим майном користуються Державним реєстром прав.

Користування Державним реєстром прав полягає у отриманні інформації з Державного реєстру прав, необхідної при вчиненні нотаріальної дії з нерухомим майном, та внесенні тимчасового запису до Державного реєстру прав про вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном.

3. Нотаріуси, які мають доступ до Державного реєстру прав, надають інформацію з Державного реєстру прав у формі витягу відповідно до вимог цього Закону.

Стаття 283. Взаємодія органів державної реєстрації прав та органів державної податкової служби

1. Органи державної реєстрації прав подають органам державної податкової служби відомості, необхідні для розрахунку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за місцем розташування нерухомого майна у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.»;

24) у статті 29:

у назві слова «надання витягів» замінити словами «внесення змін до Державного реєстру прав та надання інформації»;

частину третю викласти у такій редакції:

«3. За внесення змін до Державного реєстру прав, надання інформації з Державного реєстру прав справляється плата, розмір та порядок використання якої встановлюються Кабінетом Міністрів України.»;

у частині четвертій слова «якщо запит зроблено у зв’язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом» виключити;

25) у статті 30:

частину першу після слів «державні реєстратори» доповнити словами «та нотаріуси»;

частину третю після слів «державним реєстратором» доповнити словом «чи нотаріусом».

2. У розділі ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та інших законодавчих актів України» (Відомості Верховної Ради України, 2010 р., № 18, ст. 141):

1) у пункті 1 цифру «4″ замінити цифрою «5″;

2) у пункті 2:

після слова «майно» доповнити словами «їх обтяжень»;

слова «цим Законом» замінити словами «Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»,»;

3) після пункту 3 доповнити новим пунктом такого змісту:

«4. Встановити, що до прийняття та набрання чинності законом про технічну інвентаризацію об’єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці, технічна інвентаризація таких об’єктів проводиться бюро технічної інвентаризації, створеними до набрання чинності цим Законом, у межах території, на якій бюро технічної інвентаризації здійснювало свою діяльність з державної реєстрації прав власності та інших речових прав на нерухоме майно, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України або уповноваженим ним органом.».

У зв’язку з цим пункт 4 вважати пунктом 5;

4) після пункту 5 доповнити новими пунктами такого змісту:

«6. Встановити, що державна реєстрація в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об’єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек проводиться (здійснюється) до 30 грудня 2011 року.

За заявами чи повідомленнями, поданими у зв’язку з державною реєстрацією в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об’єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, а також заявами та запитами, поданими у зв’язку з отриманням інформації з вказаних реєстрів, рішення приймаються до 30 грудня 2011 року.

З 1 січня 2012 року державний реєстратор має виключне право доступу до Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек і при проведенні державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень використовує реєстраційні дані вказаних реєстрів.

Порядок використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

7. Бюро технічної інвентаризації, зазначені в абзаці другому пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону, з 1 січня 2012 року надають за запитом державного реєстратора інформацію з паперових носіїв про зареєстровані права власності та інші речові права на нерухоме майно у строк, що не перевищує п’яти робочих днів.

У випадку ліквідації бюро технічної інвентаризації, зазначених в абзаці другому пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону, такі бюро технічної інвентаризації передають держателю Державного реєстру прав, у порядку встановленому Міністерством юстиції України, наявні у них паперові носії, які містять відомості про зареєстровані права власності та інші речові права на нерухоме майно.».

3. У Законі України «Про нотаріат» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 39, ст. 383; 2004 р., № 2, ст. 6; 2004 р., № 11, ст. 140; 2006 р., № 13, ст. 110; 2009 р., № 13, ст. 161):

1) у частині першій статті 34 пункти 5 та 6 виключити;

У зв’язку з цим пункти 7 – 22 вважати пунктами 5 – 20;

2) пункт 1 частини першої статті 38 після слів «нерухомого майна» доповнити словами «об’єктів незавершеного будівництва»;

3) після статті 46 доповнити новою статтею 461 такого змісту:

«Стаття 461. Користування Державним реєстром речових прав на нерухоме майно

1. Нотаріуси при вчинені нотаріальних дій з нерухомим майном користуються Державним реєстром речових прав на нерухоме майно відповідно до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

2. Отримання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, необхідної при вчиненні нотаріальної дії з нерухомим майном, здійснюється безпосередньо нотаріусом, який вчиняє відповідну нотаріальну дію.

Нотаріус, при вчиненні таких нотаріальних дій, здійснює пошук необхідної інформації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та отримує витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, який залишається у справах державної нотаріальної контори чи приватного нотаріуса.

3. За результатом вчиненої нотаріальної дії з нерухомим майном нотаріус вносить до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно тимчасовий запис про вчинення такої нотаріальної дії.»;

4) у статті 55:

у частині другій після слів «нерухомого майна» доповнити словами «об’єкта незавершеного будівництва»;

у частині четвертій після слів «нерухомого майна» доповнити словами «об’єкта незавершеного будівництва»;

у частині шостій слова «оформлення встановленого законодавством документа про право» замінити словами «державної реєстрації права»;

у частині сьомій перше речення виключити;

у частині дев’ятій друге речення виключити;

5) у частині третій статті 70 після слів «нерухоме майно» доповнити словами «об’єкт незавершеного будівництва»;

6) главу 9 виключити;

7) у частині першій статті 73:

у абзаці першому після слів «нерухомого майна» доповнити словами «об’єкта незавершеного будівництва»;

у абзаці другому після слова «квартири» доповнити словами «об’єкта незавершеного будівництва»;

у абзаці четвертому після слів «нерухомого майна» доповнити словами «об’єкта незавершеного будівництва»;

8) у частині першій статті 74 після слів «нерухомого майна» доповнити словами «об’єкта незавершеного будівництва».

4. У Законі України «Про іпотеку» (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 38, ст. 313; 2006 р., № 13, ст. 110; 2010р., № 46, ст. 539):

1) частину п’яту статті 47 викласти у такій редакції:

«Акт про реалізацію предмета іпотеки є підставою для видачі покупцеві свідоцтва про право власності на нерухоме майно.»;

2) у частині першій статті 49 слова «а нотаріус на підставі такого акта видає свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів, якщо прилюдні торги не відбулися» виключити.

5. У частині першій статті 19 Закону України «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю» (Відомості Верховної Ради України, 2009 р., № 17, ст. 236) слова «отримані від органів, що здійснюють реєстрацію права власності на нерухоме майно» виключити.

6. У Законі України «Про відчуження земельних ділянок, інших об’єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» (Відомості Верховної Ради України, 2010 р., № 1, ст. 2):

1) у частині першій статті 12 слова «та державній реєстрації» виключити;

2) у частині першій статті 13 слова «дня нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу (іншого правочину, що передбачає передачу права власності) та його державної реєстрації» замінити словами «укладення договору купівлі-продажу чи іншого правочину, що передбачає передачу права власності,»;

3) у частині першій статті 18 слова «переходить до держави чи територіальної громади після укладення договору купівлі-продажу (іншого правочину, що передбачає передачу права власності) та» замінити словами «виникає у держави чи територіальної громади з моменту».

II. Прикінцеві та перехідні положення.

1. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2012 року.

Голова Верховної Ради України

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекта Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

З набранням чинності Законом України від 11 лютого 2010 року № 1878-VI «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та інших законодавчих актів України», який спрямований на створення єдиної системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, Міністерство юстиції як спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень розпочало здійснювати заходи, направлені на реалізацію положень цього Закону, зокрема заходи нормативно-правового характеру.

Під час реалізації зазначених заходів у нормативному регулюванні відносин, пов’язаних з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, були виявлені певні недоліки, які, у свою чергу, в подальшому могли б призвести до незручностей як фізичним та юридичним особам, так і органам державної реєстрації прав.

Окрім того, з часу набрання чинності зазначеним Законом відбулися зміни у законодавстві, які пов’язані з речовими правами на нерухоме майно, обтяженнями таких прав, їх державною реєстрацією. Зокрема набрав чинності Податковий Кодекс України, Указ Президента України від 9 грудня 2010 року № 1085 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про виконавче провадження» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб)», яким Закон України «Про виконавче провадження» викладено у новій редакції.

У зв’язку з наведеним виникла необхідність внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та деяких інших законодавчих актів.

2. Мета і шляхи її досягнення

Проект Закону спрямований на вдосконалення процедури державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, зокрема передбачається запровадження подання документів на державну реєстрацію прав як у паперовій, так і в електронній формі; запровадження надання витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно як органами державної реєстрації прав, так і нотаріусами; можливість отримання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно особам, які мають речові права на чуже нерухоме майно. Визначено порядок взаємодії органів державної реєстрації прав з органами державної виконавчої служби; органом, що здійснює ведення державного земельного кадастру; органами державної податкової служби та нотаріусами.

Проект Закону також спрямований на врахування тих змін, що відбулися у законодавчому регулюванні речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав, їх державної реєстрації.

3. Правові аспекти

Відносини є предметом регулювання Законів України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та інших законодавчих актів України», «Про нотаріат», «Про іпотеку», «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю», «Про відчуження земельних ділянок, інших об’єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності».

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекта Закону не потребує додаткових витрат з державного бюджету.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект Закону потребує погодження з Міністерством фінансів, Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

6. Регіональний аспект

Проект Закону не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

7. Запобігання корупції

У проекті Закону відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

8. Громадське обговорення

Проект Закону не потребує оприлюднення з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» з огляду на відсутність у ньому положень, спрямованих на регулювання господарських відносин у розумінні Господарського кодексу України.

9. Позиція соціальних партнерів

Проект Закону не стосується соціально-трудової сфери.

10. Прогноз результатів

Прийняття Закону забезпечить вдосконалення процедури державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, доступність до органів влади у сфері державної реєстрації прав, належний рівень захисту прав власності фізичних та юридичних осіб на нерухоме майно, гарантованих Конституцією України, сприятиме нормалізації роботи ринку нерухомого майна, покращення позитивного іміджу України та її інвестиційної привабливості.

Міністр юстиції
Олександр Лавринович

«11″ лютого 2011 р.