15 Жовтня 2013

ОЛЕНА ЛУКАШ ВІДЗВІТУВАЛА ПРО 100 ДНІВ РОБОТИ НА ПОСАДІ МІНІСТРА ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ

« Ініціативи 100 днів», — така тема прес-конференції Міністра юстиції України Олени Лукаш, яка пройшла 15 жовтня 2013 року і була присвячена підсумкам роботи Міністерства юстиції за період з 4 липня 2013 року – моменту, коли Олену Лукаш Указом Президента України №363/2013 було призначено на посаду Міністра юстиції.

— Максимальне супроводження питань європейської інтеграції та лібералізації візового режиму, удосконалення виборчого законодавства, розроблення законодавчих механізмів запобігання і протидії корупції, лібералізація роботи нотаріату та контроль за ефективністю процедур банкрутства, активне впровадження безоплатної вторинної правової допомоги – ось прерогативні напрями в роботі Міністерства юстиції України, на чому ми найбільше концентрували увагу протягом 100 днів, — повідомила Олена Лукаш.

За її словами, питання європейської інтеграції стало ключовим напрямом роботи Міністерства напередодні Вільнюського Саміту «Східного партнерства» 28-29 листопада.

— Було проаналізувано проект Угоди про асоціацію з ЄС, залучено до цієї роботи провідних вітчизняних науковців. Аналіз підтвердив, що положення Угоди не суперечать Конституції України. При цьому здійснювались супровід та активна інформаційна підтримка «євроінтеграційних законів», — наголосила Міністр.

За її словами, підписання Угоди – це лише початок роботи України та Міністерства, після цього очікується кропітка робота з приведення законодавства у відповідність до вимог ЄС.

Щодо удосконалення виборчого законодавства, то Міністерство розпочало серію «круглих столів», які вже отримали схвальну оцінку як з боку європейської сторони, так і з боку провідних вітчизняних науковців та представників громадянського суспільства.

Ключовим напрямом діяльності Міністерства є боротьба з корупцією, адже цьому особливу увагу приділяє ЄС в рамках підписання Угоди та лібералізації візового режиму. Головним результатом роботи став розроблений законопроект з максимальним урахуванням рекомендацій Європейської Комісії та GRECO, який зараз перебуває у Верховній Раді. Його ключові новації – встановлення з урахуванням європейського досвіду адекватних та пропорційних санкцій за корупційні правопорушення, забезпечення об’єктивної перевірки декларацій, встановлення адміністративної відповідальності за подання недостовірних відомостей в декларації, додаткові гарантії захисту інформаторів.

— Мінімізація витрат населення та спрощення надання нотаріальних послуг – це один із ключових пріоритетів роботи Міністерства, яке зорієнтоване на потреби та інтереси громадян. При цьому особлива увага надається захисту прав та інтересів соціально незахищених верств населення, — зазначила Олена Лукаш.

Для цього, за її словами, Мін’юст відновлює роботу державних нотаріальних контор, а розроблені законопроекти спрямовані на спрощення надання послуг і мінімізацію витрат громадян. (Наприклад, щодо засвідчення копій (фотокопій) документів та виписок із них, який дозволить надати альтернативу нотаріальному засвідченню вірності копій близько 50-ти документів: такі документи будуть засвідчуватись посадовими особами органів виконавчої влади, які витребовують такі документи. Інший законопроект щодо єдиних ставок нотаріального збору за надання нотаріальних послуг зробить ринок більш цивілізованим, а єдині тарифи на всій території унеможливлять штучне завищення плати за нотаріальні послуги).

Також внесено зміни до Положення «Про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату» для забезпечення прозорості її діяльності, адже членами її є зараз представники Міністерства юстиції та практикуючі нотаріуси.

— Це сприятиме належному фаховому та регіональному представництву у складі Комісії. Комісія перестає бути «закритим клубом», а стає дієвим органом, — підкреслила Міністр юстиції.

Розроблено наказ «Про затвердження правил професійної етики нотаріусів України». Попередні Правила професійної етики зобов’язували усіх нотаріусів, навіть державних (заробітна плата яких трохи більша за мінімальну зарплату в Україні), незалежно від їх матеріальної спроможності, сплачувати членські внески до Нотаріальної палати. Стосовно тих, хто своєчасно не сплачував такі внески, Нотаріальна палата України мала право подавати подання до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату для анулювання свідоцтва на право заняття нотаріальною діяльністю.

— З цією практикою покінчено. Підставою для анулювання свідоцтва має бути лише не належний фаховий рівень нотаріусів, — наголосила Міністр юстиції.

Протягом останнього часу повністю завершено і процес реформування інституту арбітражних керуючих із суб‘єктів підприємницької діяльності в суб‘єктів незалежної професійної діяльності – завершено заміну ліцензій (протягом 100 днів видано 384 ліцензії), сформовано Єдиний реєстр арбітражних керуючих та забезпечено доступ до нього.

Надання безоплатної вторинної правової допомоги – ще один ключовий напрям діяльності Міністерства. Було прийнято наказ Міністерства щодо проведення 4-го конкурсу з відбору адвокатів для надання допомоги, який орієнтований на залучення адвокатів для здійснення представництва у цивільному та адміністративному процесі в інтересах малозабезпечених осіб, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, біженців та інших категорій осіб.

— Шлях долає той, хто йде. За ці 100 днів ми намагалися бути відвертими, професійними, уважними до громадян і вимогливими до проектів законодавства, — підсумувала Міністр юстиції Олена Лукаш.