19 Лютого 2010

Нюанси державної реєстрації колективного сільськогосподарського підприємства

ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
ЛИСТ
від 13.01.2010 р. N 85
На Ваше звернення щодо правомірності та порядку державної реєстрації колективного сільськогосподарського підприємства повідомляємо наступне.
Відповідно до статті 13 Конституції України держава забезпечує захист прав усіх суб’єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб’єкти права власності рівні перед законом.
Законом України «Про власність», який втратив чинність у зв’язку з прийняттям 27.04.2007 Цивільного кодексу України, визначалося, що власність в Україні виступає в таких формах: приватна, колективна, державна.
Згідно зі статтею 63 Господарського кодексу України залежно від форми власності, передбачених Законом, в Україні можуть діяти підприємства таких видів, зокрема, підприємство, що діє на основі колективної власності (підприємства колективної власності).
Такий вид підприємства, як «колективне підприємство», визначався статтею 2 Закону України «Про підприємства в Україні», який з набуттям чинності з 1 січня 2004 року Господарським кодексом України втратив чинність.
Разом із цим слід зазначити, що Указом Президента України від 08.08.95 N 720/95 «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» передбачено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.
Паювання земель радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства.
Крім цього, статтею 5 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» та пункту 110 Державної програми приватизації на 2000 — 2002 передбачено, що приватизація сільськогосподарських підприємств здійснюється шляхом перетворення їх у колективне сільськогосподарське підприємство, або у відкриті акціонерні товариства за рішенням загальних зборів робітників підприємства.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» колективне сільськогосподарське підприємство є добровільним об’єднанням громадян у самостійне підприємство для спільного виробництва сільськогосподарської продукції та товарів і діє на засадах підприємництва та самоврядування.
Статтею 3 цього Закону визначено, що підприємство створюється за бажанням громадян на добровільних засадах на їх загальних зборах. Створення підприємства не обумовлюється будь-якими рішеннями державних, господарських та інших органів. Підприємство вважається створеним і набуває прав юридичної особи з дня його державної реєстрації. Відмова в державній реєстрації може бути оскаржена в судовому порядку.
Отже, можна дійти висновку, що підставою для створення колективного сільськогосподарського підприємства є діючі на сьогодні законодавчі акти.
Разом із цим, Указом Президента України від 03.12.99 N 1529/99 «Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки» передбачено реформувати протягом грудня 1999 — квітня 2000 років колективні сільськогосподарські підприємства на засадах приватної власності на землю та майно шляхом: забезпечення всім членам колективних сільськогосподарських підприємств права вільного виходу з цих підприємств із земельними частками (паями) і майновими паями та створення на їх основі приватних (приватно-орендних) підприємств, селянських (фермерських) господарств, господарських товариств, сільськогосподарських кооперативів, інших суб’єктів господарювання, заснованих на приватній власності. Це право, гарантоване частиною другою статті 14 Конституції України, не може бути обмежено рішеннями загальних зборів членів колективних сільськогосподарських підприємств або будь-якими іншими рішеннями.
Згідно із статтею 78 Земельного кодексу України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Отже, із набуттям чинності з Земельного кодексу України форма власності землі колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, що належить їм на праві колективної власності, «зависла» в невизначеності.
Також слід зазначити, що Класифікацією організаційно-правових форм господарювання Державного класифікатора України, затвердженого наказом Держспоживстандарту від 28 травня 2004 року N 97, не передбачено створення та державна реєстрація нових підприємств з такою організаційно-правовою формою як «колективне підприємство».
Разом із цим, в зазначеній Класифікації міститься така позиція класифікатора, як «інші організаційно-правові форми», яка може застосовуватися як виняток у разі неможливості віднесення суб’єкта до будь-якої з визначених у Класифікації організаційних форм.
Отже, з огляду на викладене, чинним законодавством не встановлено заборони щодо створення колективного сільськогосподарського господарства, проте, слід враховувати невизначеність діючих норм законодавства щодо колективної власності як форми власності зокрема.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» (далі — Закон про реєстрацію) дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб — підприємців.
Нагадуємо, що в частині першій статті 27 Закону про реєстрацію, зокрема, зазначено, що підставою для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону, а саме, установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.

Заступник Голови С. І. Третьяков

© Інформаційно-аналітичний центр «ЛІГА», 1991 — 2010
© ТОВ «ЛІГА ЗАКОН», 2007 — 2010

отримати