30 Травня 2011

Мін’юст пропонує впорядкувати законодавчо надання платних послуг органами юстиції

Міністерство юстиції пропонує упорядкувати законом питання надання та платності адміністративних послуг, що відносяться до компетенції органів юстиції та Державної реєстраційної служби України, діяльність якої координується Міністром юстиції.

Відповідний проект закону розроблено Мін‘юстом та винесено на обговорення для надання зауважень та пропозицій. З текстом проекту можна ознайомитися на сайті Міністерства.

Як повідомив Міністр юстиції Олександр Лавринович, проект закону розроблено з метою врегулювання на законодавчому рівні питання надання та платності адміністративних послуг, які відносяться до повноважень Міністерства юстиції України та Державної реєстраційної служби України, оскільки на сьогодні такі послуги надаються на підставі підзаконних нормативно-правових актів.

Закон дозволить запровадити єдиний порядок видачі дубліката і заміни відповідних свідоцтв про реєстрацію, а також визначення законодавчої підстави їх видачі.

Крім того, законом пропонується встановити законодавчі підстави для надання адміністративних послуг з видачі повторного свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю; з видачі дублікатів свідоцтв про державну реєстрацію: інформаційного агентства як суб’єкта інформаційної діяльності, статуту територіальної громади, благодійної організації, творчої спілки, торгово-промислової палати, політичної партії; із заміни оригіналів зазначених свідоцтв, а також забезпечення встановлення на законодавчому рівні платності надання таких послуг та послуг з проставлення штампу «Апостиль» і реєстрації статутів територіальних громад.

Прийняття закону сприятиме становленню, впорядкуванню та подальшому розвитку системи надання адміністративних послуг на чітко визначених правових засадах, дозволить забезпечити потреби споживачів адміністративних послуг, захист гарантованих та охоронюваних законом їх прав та інтересів.

Передбачається періодичне відстеження результативності закону з метою виявлення неврегульованих та проблемних питань.

Зауваження та пропозиції до проекту закону прийматимуться від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань протягом місяця з дня оприлюднення на адресу: м. Київ, вул. Городецького, 13, Міністерство юстиції, Управління конституційного та адміністративного законодавства Департаменту конституційного, адміністративного та соціального законодавства або електронну адресу zagorulya@minjust.gov.ua.

Проект

ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до деяких законів України щодо упорядкування питання надання адміністративних послуг

Верховна Рада України постановляє:

I. Внести зміни до таких законів України:

1. Частину третю статті 4 Закону України «Про адвокатуру» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 9, ст. 62; 2002 р., № 16, ст. 114; 2011 р., № 6, ст. 41) замінити двома частинами такого змісту:

«Адвокатські об’єднання діють на засадах добровільності, самоврядування, колегіальності та гласності. Реєстрація адвокатських об’єднань провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань державної реєстрації в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За реєстрацію адвокатських об’єднань, заміну свідоцтва про реєстрацію у зв’язку з пошкодженням, за видачу дублікату оригіналу свідоцтва про реєстрацію у зв’язку з його втратою вноситься плата, розмір якої встановлюється Кабінетом Міністрів України.».

У зв’язку з цим частини четверту і п’яту вважати відповідно частинами п’ятою і шостою.

2. У Законі України «Про нотаріат» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 39, ст. 383; 2009 р., № 13, ст. 161):

1) У статті 11 закону:

у назві, частинах другій та третій слово «заняття» замінити словом «зайняття»;

частину третю статті 11 після слів «нотаріальною діяльністю» доповнити словами «та за видачу повторного свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю у разі втрати, пошкодження, а також у разі внесення до свідоцтва виправлень».

2) У назві та частинах першій та другій статті 12 слово «заняття» замінити словом «зайняття».

3. Частину першу статті 15 Закону України «Про інформаційні агентства» (Відомості Верховної Ради України, 1995 р., № 13, ст. 83) викласти у такій редакції:

«За проведення державної реєстрації (перереєстрації) інформаційного агентства як суб’єкта інформаційної діяльності, заміну свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його пошкодженням, за видачу дубліката оригіналу свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його втратою справляється реєстраційний збір, порядок сплати та розмір якого визначаються Кабінетом Міністрів України.».

4. Частину другу статті 19 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., № 24, ст. 170) доповнити новою частиною другою такого змісту:

«Розмір плати за державну реєстрацію статутів територіальних громад, заміну свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його пошкодженням, за видачу дубліката оригіналу свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його втратою встановлюється Кабінетом Міністрів України.».

5. Частину третю статті 8 Закону України «Про благодійництво та благодійні організації» (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., № 46, ст. 292) викласти у такій редакції:

«За державну реєстрацію благодійної організації, заміну свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його пошкодженням, за видачу дубліката оригіналу свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його втратою вноситься плата, розмір якої встановлюється Кабінетом Міністрів України, але не може бути більшим 3 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.».

6. Перше речення частини третьої статті 10 Закону України «Про професійних творчих працівників та творчі спілки» (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., № 52, ст. 312) викласти в такій редакції:

«За державну реєстрацію творчої спілки, заміну свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його пошкодженням, за видачу дубліката оригіналу свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його втратою справляється реєстраційний збір.».

7. Частину шосту статті 9 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» (Відомості Верховної Ради України, 1998 р., № 13, ст. 52) викласти у такій редакції:

«За державну реєстрацію торгово-промислової палати, подальших змін до її статуту, заміну свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його пошкодженням, за видачу дубліката оригіналу свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його втратою справляється реєстраційний збір, розмір якого встановлюється Кабінетом Міністрів України.».

8. У статті 5 Закону України «Про столицю України — місто-герой Київ» (Відомості Верховної Ради України, 1999 р., № 11, ст. 79):

1) частину першу після слів «який підлягає» доповнити словом «державній», а слова «у Міністерстві юстиції України» замінити словами «спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань державної реєстрації».

2) доповнити частиною другою такого змісту:

«Розмір плати за державну реєстрацію Статуту територіальної громади міста Києва, заміну свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його пошкодженням, за видачу дубліката оригіналу свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його втратою встановлюється Кабінетом Міністрів України.».

9. Частину п’яту статті 11 Закону України «Про політичні партії в Україні» (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 23, ст. 118) викласти у такій редакції:

«Розмір реєстраційного збору за реєстрацію політичної партії, заміну свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його пошкодженням, за видачу дубліката оригіналу свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його втратою встановлюється Кабінетом Міністрів України.».

10. Закон України «Про приєднання України до Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів» (Відомості Верховної Ради України, 2002 р., № 23, ст. 153) доповнити абзацом другим такого змісту:

«Розмір плати за проставлення на офіційних документах відповідно до Конвенції апостиля встановлюється Кабінетом Міністрів України.».

11. Частину четверту статті 9 Закону України «Про електронний цифровий підпис» (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 36, ст. 276) викласти у такій редакції:

«Порядок акредитації, вимоги, яким повинен відповідати акредитований центр сертифікації ключів, розмір плати за проведення акредитації, видачу та переоформлення свідоцтва про акредитацію встановлюються Кабінетом Міністрів України.».

Аналіз регуляторного впливу

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо упорядкування питання надання адміністративних послуг» (далі — проект Закону України) розроблено Міністерством юстиції.

1. Визначення та аналіз проблеми, яку буде розв’язано шляхом державного регулювання.

Положеннями Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19).

На сьогодні, надання таких послуг, як видача повторного свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, видача дублікатів свідоцтв про державну реєстрацію: інформаційного агентства як суб’єкта інформаційної діяльності, статуту територіальної громади, благодійної організації, творчої спілки, торгово-промислової палати, політичної партії та їх платність на законодавчому рівні не передбачені.

Так, зазначені адміністративні послуги, на сьогодні надаються відповідно до низки постанов Кабінету Міністрів України, зокрема, від 22 лютого 1994 р. № 102 «Про розмір плати за видачу свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю»; від 17 листопада 1997 р. № 1287 «Про державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації, інформаційних агентств та розміри реєстраційних зборів»; від 30 березня 1998 р. № 383 «Про розміри і порядок справляння плати за державну реєстрацію благодійних організацій»; від 23 березня 1998 р. № 356 «Про порядок справляння і розміри реєстраційного збору за державну реєстрацію торгово-промислових палат».

Крім цього, на законодавчому рівні не передбачено платного порядку надання послуг, зокрема, з проставлення штампу «Апостиль» та реєстрації статутів територіальних громад.

Визначений Конституцією України принцип діяльності органів державної влади, за яким їх повноваження можуть визначатися лише законами, зумовлює необхідність врегулювання на законодавчому рівні питання надання зазначених адміністративних послуг на платній основі.

2. Обґрунтування необхідності прийняття регуляторного акта.

Прийняття проекту Закону дозволить на законодавчому рівні врегулювати питання надання окремих адміністративних послуг та їх платності, що дозволить забезпечити дотримання конституційного принципу діяльності Міністерства юстиції та Державної реєстраційної служби.

3. Визначення цілей державного регулювання.

Проект Закону має стати законодавчою підставою для надання адміністративних послуг з видачі повторного свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю; з видачі дублікатів свідоцтв про державну реєстрацію: інформаційного агентства як суб’єкта інформаційної діяльності, статуту територіальної громади, благодійної організації, творчої спілки, торгово-промислової палати, політичної партії; із заміни оригіналів зазначених свідоцтв, а також забезпечить встановлення на законодавчому рівні платності надання таких послуг та послуг з проставлення штампу «Апостиль» та реєстрації статутів територіальних громад.

Крім цього, зміни, внесення яких передбачено законопроектом дозволить запровадити єдиний порядок видачі дубліката і заміни відповідних свідоцтв про реєстрацію, а також визначить законодавчі підстави їх видачі.

Крім цього, низка положень законопроекту спрямована на забезпечення термінологічної єдності у Законі України «Про нотаріат».

4. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей.

В якості альтернативи до запропонованого регулювання можливо розглянути пропозицію з виключення із чинних постанов Кабінету Міністрів України положень щодо надання зазначених адміністративних послуг, що унеможливить надання Міністерством юстиції та Державною реєстраційною службою послуг з дублікату оригіналу свідоцтва про державну реєстрацію у разі його втрати, або заміну свідоцтва про державну реєстрацію у зв’язку з його пошкодженням за зверненням фізичних та юридичних осіб.

Крім цього, зазначений спосіб призведе до унеможливлення проставлення штампу «Апостиль» та реєстрації статутів територіальних громад на платній основі, що потягне за собою зменшення надходжень до Державного бюджету.

5. Аргументування переваги обраного способу досягнення встановлених цілей.

Прийняття проекту Закону дозволить на законодавчому рівні врегулювати, зокрема, питання видачі повторного свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, видачі дублікатів свідоцтв про державну реєстрацію: інформаційного агентства як суб’єкта інформаційної діяльності, статуту територіальної громади, благодійної організації, творчої спілки, торгово-промислової палати, політичної партії та їх платність, а також питання платності надання послуг з проставлення штампу «Апостиль» і реєстрації статутів територіальних громад.

6. Описання механізму і заходів, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми шляхом прийняття регуляторного акта.

Положеннями законопроекту передбачено внесення змін до Законів України «Про адвокатуру», «Про нотаріат», «Про інформаційні агентства», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про благодійництво та благодійні організації», «Про професійних творчих працівників та творчі спілки», «Про торгово-промислові палати в Україні», «Про столицю України — місто-герой Київ», «Про політичні партії в Україні», «Про електронний цифровий підпис». Проект Закону стане законодавчою підставою для надання адміністративних послуг з видачі повторного свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю; з видачі дублікатів свідоцтв про державну реєстрацію: інформаційного агентства як суб’єкта інформаційної діяльності, статуту територіальної громади, благодійної організації, творчої спілки, торгово-промислової палати, політичної партії; із заміни оригіналів зазначених свідоцтв, а також забезпечить встановлення на законодавчому рівні платності надання таких послуг та послуг з проставлення штампу «Апостиль» і реєстрації статутів територіальних громад.

7. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта.

Проект Закону стане законодавчою підставою для надання адміністративних послуг з видачі повторного свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю; з видачі дублікатів свідоцтв про державну реєстрацію: інформаційного агентства як суб’єкта інформаційної діяльності, статуту територіальної громади, благодійної організації, творчої спілки, торгово-промислової палати, політичної партії; із заміни оригіналів зазначених свідоцтв, а також забезпечить встановлення на законодавчому рівні платності надання таких послуг та послуг з проставлення штампу «Апостиль» і реєстрації статутів територіальних громад.

Реалізація вимог запропонованого регуляторного акта не потребує додаткових витрат Державного бюджету України.

8. Очікувані результати прийняття регуляторного акта.Вигоди Витрати
У сфері держави
Встановлення законодавчої підстави для надання адміністративних послуг з видачі повторного свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю; з видачі дублікатів свідоцтв про державну реєстрацію: інформаційного агентства як суб’єкта інформаційної діяльності, статуту територіальної громади, благодійної організації, творчої спілки, торгово-промислової палати, політичної партії; із заміни оригіналів зазначених свідоцтв, а також забезпечення встановлення на законодавчому рівні платності надання таких послуг та послуг з проставлення штампу «Апостиль» і реєстрації статутів територіальних громад. Витрати із державного та місцевих бюджетів відсутні.
У сфері громадян
Запровадження єдиного порядку видачі дубліката і заміни відповідних свідоцтв про реєстрацію, а також визначення законодавчої підстави їх видачі. Витрати із державного та місцевих бюджетів відсутні.

9. Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта.

Немає.

10. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта.

Строк дії акту не є обмеженим.

11. Визначення показників результативності регуляторного акта.

Основним показником результативності регуляторного акта є врегулювання на законодавчому рівні порядку діяльності органів виконавчої влади у частині їх відносин з фізичними та юридичними особами, що дозволить захистити права і законні інтереси особи у відносинах з державою, сприятиме обмеженню проявів бюрократизму, свавілля та корупції з боку службовців, підвищить ефективність роботи органів влади.

12. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності регуляторного акта.

Базове відстеження результативності вищезазначеного регуляторного акта буде здійснюватись до дати введення в дію цього акта шляхом збору пропозицій і зауважень та їх аналізу.

Повторне відстеження – через два роки з дня введення в дію акту, в результаті якого відбудеться порівняння показників базового та повторного обстеження. У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань шляхом аналізу якісних показників дії цього акта, ці питання будуть врегульовані шляхом внесення відповідних змін.

Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.

Відстеження результативності вищезазначеного регуляторного акта проводитиметься Міністерством економічного розвитку і торгівлі.

Директор Департаменту
А.М.Панченко

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проект Закону України
«Про внесення змін до деяких законів України щодо упорядкування питання надання адміністративних послуг»

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Міністерством юстиції розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо упорядкування питання надання адміністративних послуг» (далі – проект Закону) з метою врегулювання на законодавчому рівні питання надання та платності адміністративних послуг, надання яких віднесено до повноважень Міністерства юстиції України, Державної реєстраційної служби України та структурних підрозділів територіальних органів Міністерства юстиції України, що реалізують повноваження Державної реєстраційної служби України і здійснюється на сьогодні на підставі підзаконних нормативно-правових актів.

2. Мета і шляхи її досягнення

Проектом Закону передбачено внесення змін до низки Законів України, які регулюють питання надання адміністративних послуг. Проект Закону спрямований на встановлення на законодавчому рівні окремих адміністративних послуг, надання яких віднесено до повноважень Міністерства юстиції України, Державної реєстраційної служби України та структурних підрозділів територіальних органів Міністерства юстиції України, що реалізують повноваження Державної реєстраційної служби України та їх платності.

3. Правові аспекти

Основними нормативно-правовими актами у даній сфері правового регулювання є:

Закон України «Про адвокатуру»;

Закон України «Про нотаріат»;

Закон України «Про інформаційні агентства»;

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

Закон України «Про благодійництво та благодійні організації»;

Закон України «Про професійних творчих працівників та творчі спілки»;

Закон України «Про торгово-промислові палати в Україні»;

Закон України «Про столицю України — місто-герой Київ»;

Закон України «Про політичні партії в Україні»;

Закон України «Про електронний цифровий підпис»;

постанова Кабінету Міністрів України від 22 лютого 1994 р. № 102 «Про розмір плати за видачу свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю»;

постанова Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 р. № 1287 «Про державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації, інформаційних агентств та розміри реєстраційних зборів»;

постанова Кабінету Міністрів України від 30 березня 1998 р. № 383 «Про розміри і порядок справляння плати за державну реєстрацію благодійних організацій»;

постанова Кабінету Міністрів України від 23 березня 1998 р. № 356 «Про порядок справляння і розміри реєстраційного збору за державну реєстрацію торгово-промислових палат»;

постанова Кабінету Міністрів України від 25 травня 1998 р. № 738 «Про розміри плати за реєстрацію асоціацій, інших добровільних об’єднань органів місцевого самоврядування, статутів територіальних громад»;

постанова Кабінету Міністрів України від 6 липня 1998 р. № 1017 «Питання державної реєстрації творчих спілок»;

постанова Кабінету Міністрів України від 13 липня 2001 р. № 840 «Про реалізацію статей 9, 11 Закону України «Про політичні партії в Україні»;

постанова Кабінету Міністрів України від 17 липня 2009 р. № 737 «Про заходи щодо упорядкування адміністративних послуг»;

постанова Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2010 р. № 915 «Деякі питання надання адміністративних послуг»;

постанова Кабінету Міністрів України від 5 січня 2011 р. № 33 «Деякі питання надання платних адміністративних послуг»;

Положення про Міністерство юстиції України, затверджене Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 395;

Положення про Державну реєстраційну службу України, затверджене Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 401.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту Закону не потребуватиме додаткових витрат з Державного бюджету України.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект Закону погоджено Міністерством економічного розвитку і торгівлі України із зауваженнями, які враховано частково, та Міністерством фінансів України без зауважень.

6. Регіональний аспект

Проект Закону не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

7. Запобігання корупції

Проект Закону не містить правил і процедур, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

Проект Закону не потребує проведення громадської антикорупційної експертизи.

8. Громадське обговорення

Проект Закону не потребує проведення консультацій з громадськістю.

9. Позиція соціальних партнерів

Проект Закону не стосується соціально-трудової сфери.

10. Прогноз результатів

Прийняття проекту Закону дозволить на законодавчому рівні врегулювати питання надання окремих адміністративних послуг та їх платності.

Міністр юстиції
О.В. Лавринович