11 Червня 2008

  ЛИСТ Держземагенства від 20.03.2008 р. N 14-17-7/2610

ДЕРЖАВНЕ АГЕНТСТВО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 20.03.2008 р. N 14-17-7/2610

Державне агентство земельних ресурсів України розглянуло Ваш лист від 24.01.2008 N 08-3/04-182 стосовно роз’яснення положень земельного законодавства, які виникли у зв’язку з прийняттям Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі — Закон), і повідомляє наступне.
Вказаний Закон вніс зміни до Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі» та змінив процедуру набуття права оренди земель державної та комунальної власності, запровадивши передачу земельних ділянок в оренду на аукціонах.
При цьому у вказаних законодавчих актах і відповідних розділах про перехідні положення до них не врегульовано питання щодо того, до яких саме земельних відносин (які розпочалися до набуття чинності чи після набуття чинності Закону) застосовуються правові норми з набуття права оренди виключно на аукціонах.
Підпунктом «а» пункту 3 частини 4 рішення Ради національної безпеки і оборони України «Про стан виконання Указу Президента України від 21 листопада 2005 року N 1643 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 червня 2005 року «Про стан додержання вимог законодавства та заходи щодо підвищення ефективності державної політики у сфері регулювання земельних відносин, використання та охорони земель», введеного в дію Указом Президента N 121 від 14.02.2008 передбачено розробити та внести в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України до і квітня 2008 року законопроект про внесення змін до Земельного кодексу України щодо можливості набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, на неконкурентних засадах юридичними та фізичними особами, які в установленому законодавством порядку одержали дозволи (ліцензії) на видобування корисних копалин, спеціальне водокористування, які здійснюють будівництво і обслуговування лінійних об’єктів та об’єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (дороги, газопроводи, водопроводи, лінії електропередачі, аеропорти, нафто- та газові термінали, електростанції тощо), а також громадянами для фермерства, ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
На виконання Указу Президента Держземагентством розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо продажу (оренди) земельних ділянок несільськогосподарського призначення виключно на аукціонах)». Проект Закону направлено листом від 05.02.2008 р. N 14-22-4/829 на погодження до заінтересованих центральних органів виконавчої влади. Після погодження проект акта буде у встановленому порядку внесений на розгляд Кабінету Міністрів України.
Разом з тим, у зв’язку із запровадженням Кабінетом Міністрів України заходів щодо розвитку ринку земель, прискорення інвестиційно-інноваційного розвитку держави, поповнення державного бюджету надходженнями, передбаченими Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до вимог чинного законодавства можуть виставити на аукціон земельні ділянки, на які громадянами та юридичними особами розпочато, але не завершено набуття права оренди на момент набрання чинності зазначеного Закону, за умови письмової згоди вказаних осіб на повернення відповідними органами коштів, витрачених громадянами та юридичними особами на заходи, пов’язані із набуттям права оренди земельної ділянки, та погодження на скасування раніше прийнятих рішень відповідних органів.
З метою реалізації норм Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» і статті 124 Земельного кодексу України прийнято Порядок проведення земельних аукціонів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2008 N 90.
Стосовно проведення державної експертизи землевпорядної документації, яка надходить до Головного управління земельних ресурсів у Київській області, пропонуємо виходити з наступного.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» державна експертиза землевпорядної документації — це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об’єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об’єктів експертизи. Перелік об’єктів, які підлягають обов’язковій державній експертизі, наведеній у статті 9 цього Закону.
Згідно з підпунктом 4.2 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженої наказом Держкомзему України від 03.12.2004 N 391, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21.12.2004 за N 1618/10217, при проведенні експертизи землевпорядної документації визначаються:
• відповідність змісту документації вимогам законодавства України, встановленим стандартам, нормам і правилам, рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо раціонального використання і охорони земель, умов і порядку їх забудови, охорони навколишнього природного середовища, санітарно-епідеміологічного благополуччя населення, збереження культурної спадщини;
• відповідність змісту документації вимогам завдань на її розроблення та вимогам передпроектної документації;
• запропоновані землевпорядною документацією рішення щодо рекультивації порушених земель, поліпшення малопродуктивних угідь, оцінки земель тощо;
• еколого-економічна ефективність передбачених заходів щодо запобігання їх впливу на земельні угіддя за межами ділянки, охорони агроландшафтів.
Враховуючи наведене, основною метою проведення державної експертизи землевпорядної документації є її оцінка на предмет відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об’єктів експертизи. Вирішення питання про набуття права оренди відбувається при прийнятті рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу в оренду земельної ділянки та укладенні договору оренди земельної ділянки.

Перший заступник Голови Ю. О. Олексієнко

Надруковано:
«Строительная деятельность»,
N 8, 2008 р.

отримати