Звернення Міністру юстиції України Петренку П.Д. від 06 жовтня 2014 року №26
ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»
61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89
«06» жовтня 2014 р. № 26
Міністру юстиції України
Петренку П.Д.
Заява щодо попередження корупційної складової шляхом скасування реєстрації
Порядку проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства
(Наказ Міністерства юстиції України 17.02.2014 № 357/5)
Порядок проведення перевірок організації нотаріальної діяльності державних і приватних нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства регулюється Законом України «Про нотаріат» та Порядку проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства (Наказ Міністерства юстиції України 17.02.2014 № 357/5) з відповідними змінами.
І. Відповідно частина друга статті 2-1 «Державне регулювання нотаріальної діяльності» цього Закону визначає, що контроль за організацією нотаріату, перевірка організації нотаріальної діяльності нотаріусів , дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил ведення нотаріального діловодства здійснюється Міністерством юстиції України, Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.
Спеціальною нормою — ст. 33 Закону визначено періодичність перевірок та місце їх проведення. А саме:
1. перевірка, крім повторних перевірок, передбачених цим Законом, проводиться не частіше одного разу на два роки;
2. виключно на робочому місці (у конторі) приватного нотаріуса.
Проведення повторної перевірки з тих питань , які вже були предметом перевірки, не допускається. Окремим випадком проведення повторної перевірки (до двох років) у законі зазначено звернення громадян чи юридичних осіб. Повторна перевірка проводиться лише в межах звернення та повноважень вказаних вище держорганів.
ІІ. Підзаконний нормативний акт — Порядку проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства (далі — Порядок) містить деякі додаткові, поглиблені коментарі процедури здійснення перевірки.
Слід зазначити, що Порядок вводить не передбачені Законом нові назви перевірок: «планову комплексну» та «позапланову». Також в Порядку дублюється період перевірки не частіше одного разу в два роки та заборона проведення повторної перевірки з тих питань, які вже були предметом попередніх перевірок.
Відповідно до Порядку підставою для проведення планової комплексної перевірки є графік проведення такої перевірки (п. 2.4 ст. 2 Порядку)
Графік проведення планових комплексних перевірок погоджується з Міністерством юстиції України та затверджуються начальником управління юстиції на рік.
Копія погодженого та затвердженого графіка надсилається до Міністерства юстиції України, а також направляється на адресу нотаріуса який підлягає перевірці (п. 2.6 ст. 2 Порядку).
Зміни до графіку перевірки вносяться в такому самому порядку (п. 2.6 ст. 2 Порядку).
Графік перевірки оприлюднюється шляхом розміщення на сайті управління юстиції.
Зверніть увагу , що згідно Порядку з метою публічності повинно бути вчинено дві самостійних та обов’язкових дії:
після затвердження графіку на рік його копію направляють на адресу нотаріуса який підлягає перевірці та цей графік додатково оприлюднюється для нотаріального загалу шляхом розміщення на сайті управління юстиції.
після затвердження графіку на рік його копію направляють на адресу нотаріуса який підлягає перевірці та цей графік додатково оприлюднюється для нотаріального загалу шляхом розміщення на сайті управління юстиції.
На підставі погодженого та затвердженого графіку перевірок вже по конкретному нотаріусу уповноваженим представником Міністерства юстиції України або управління юстиції складається план проведення перевірки.
План проведення перевірки розглядається і затверджується відповідно заступником Міністра юстиції або начальником управління юстиції (його заступником), готуються пропозиції щодо складу комісії та повідомляється про перевірку нотаріуса (п. 2.7 ст.2 Порядку).
2) Підставою для проведення позапланової повторної перевірки є надходження звернення фізичної чи юридичної особи (п. 2.8 ст. 2 Порядку).
Позапланова повторна перевірка проводиться як за період , що вже підлягав плановій комплексній перевірці, так і за період, що не підлягав такій перевірці, у межах предмету звернення фізичних чи юридичних осіб (п. 2.9 ст. 2 Порядку).
ІІІ. Детальним аналізом діючого Порядку встановлено норми, які є прямим порушенням Конституції України, Закону України “Про нотаріат” та які є підставою для скасування чинної редакції Порядку.
1. Стаття 2 Порядку без належних повноважень вводить нові терміни та не передбачені Законом «Про нотаріат» нові види та форми перевірок, як то: “планова”, “позапланова перевірка (комплексна цільова або контрольна перевірка)”
2. Визначення терміну ”перевірка” охоплює нові напрямки перевірок, не передбачені Законом, а саме:
а) “перевіряється робота державної нотаріальної контори…” коли Законом передбачено перевіряти “організацію роботи…” (таким чином безпідставно розширено рамки перевірки, що наразі охоплюють всю діяльність контори, а не лише організацію роботи, як це передбачено Законом);
б) “нотаріальна діяльність приватного нотаріуса” коли Законом передбачено перевіряти “організацію нотаріальної діяльності…”(так само розширено рамки перевірок і для приватних нотаріусів).
Фактично, має місце непрофесійно розширене тлумачення норми Закону, що вийшло за рамки тексту та змісту відповідної його статті. Як результат, створено корупційну складову.
3. В статті 3 Порядку нечітко визначені основні завдання перевірки, що в свою чергу потягнуло розробку помилкових механізмів їх реалізації:
Наприклад, до основних завдань перевірки віднесено “застосування до державних та приватних нотаріусів заходів реагування…”. В той час як такі заходи мають вживатися за результатами проведення перевірки.
4. Надзвичайно некоректно виписана редакція частини 3 статті 4 Порядку, яка визначає, що строк проведення планової комплексної перевірки може бути продовжено не більше ніж на один рік після спливу двох років з часу проведення останньої планової комплексної перевірки.
При прямому читанні виходить, що перевірка має тривати місяцями, але не довше одного року! Виникає питання, чи читали текст Порядку самі його автори?
5. Непослідовною за змістом є також стаття 11, де на прохання нотаріуса, який розпочав свою нотаріальну діяльність і не має попереднього досвіду практичної роботи на посаді нотаріуса (а звідки він візьметься якщо він тільки розпочав?), може надаватися методична допомога. Тобто нотаріус звертається за допомогою досвічених колег у застосуванні юридичних знань на практиці. А надалі у статті зазначено, що метою такої допомоги є визначення потреби у проходженні цим нотаріусом курсів підвищення кваліфікації.
6. Головною підставою скасування Порядку та найбільш корупційними є зміст статей 13 та 15.
Цими статтями регламентовано порядок та строки проведення:
- позапланової комплексної,
-цільової,
- контрольної,
- позапланової перевірки в загальному порядку.
Всі вищезгадані види перевірок є вигаданими авторами цього Порядку, оскільки Законом передбачена лише перевірка планова, та як виключення — повторна перевірка на підставі звернення громадян чи юридичних осіб у межах звернення.
7. Також вимагає змін зміст ст. 25 Порядку, який в порушення вимог Закону про заборону будь яких повторних перевірок встановлює ще одну повторність перевірки нотаріуса — під час проведення Міністерством юстиції перевірки діяльності головного управління юстиції з метою визначення стану роботи головного управління юстиції з напряму нотаріату.
Ще одна вигадка авторів Порядку.
За Законом кількість перевірок не залежить від ієрархії перевіряючих, відповідно якщо нотаріуса вже перевіряло головне управління юстиції, то Міністерство юстиції України не має права на повторну перевірку за цей період — це прямо заборонено Законом!
А будь яке втручання в діяльність нотаріуса заборонено Законом і тягне за собою відповідальність відповідно до законодавства.
8. Доволі неоднозначним є зміст статті 29, що передбачає з кожною перевіркою проведення повторної сертифікації робочого місця нотаріуса.
Ці вимоги протирічать ст. 25 Закону, де чітко виписані випадки проведення повторної сертифікації.
9. Керуючись статтею 31 Порядку перевірка набуває функцій судової гілки влади, оскільки має на меті “встановлення, чи дотримуються державні і приватні нотаріуси загальних положень чинного законодавства”.
10. І нарешті ще одна нісенітниця, закладена до статті 40.
Виявляється, Міністр юстиції має підмінити собою Головні управління юстиції та Департамент нотаріату та приймати рішення про способи реалізації висновків та пропозицій за результатами так званих комплексних, цільових та контрольних перевірок по кожному окремому нотаріусу.
Виникає єдине питання, а для чого взагалі існують Головні управління юстиції та Департамент нотаріату?
Відповідно, нова редакція Порядку повинна відповідати наступним вимогам Закону:
1. Планова перевірка здійснюється виключно за певний період і не частіше одного разу в два роки.
2. Проведення повторної перевірки з тих питань, які вже були предметом перевірки не допускається.
3. Кількість перевірок не регламентується ієрархією перевіряючих, відповідно якщо нотаріуса вже перевіряло управління юстиції, то Міністерство юстиції України вже в цей період не має права на повторну перевірку — це прямо заборонено законом.
Будь-яке втручання в діяльність нотаріуса, зокрема з метою перешкоджання виконання ним своїх обов’язків заборонено Законом і тягне за собою відповідальність відповідно до законодавства.
4. Підставою для проведення позапланової повторної перевірки є виключно надходження звернень фізичних чи юридичних осіб.
Позапланова повторна перевірка проводиться як за період , що вже підлягав перевірці, так і за період , що не підлягав такій перевірці, але виключно у межах предмету звернення фізичних чи юридичних осіб.
5. Процедура та підстави призначення планової перевірки наступна:
а) Підставою для проведення перевірки є Графік.
Графік погоджується з Міністерством юстиції України та затверджується начальником управління юстиції на рік.
Зміни до Графіку перевірки вносяться в такому самому порядку.
б) Копія погодженого та затвердженого Графіка обов’язково направляється на адресу нотаріуса який підлягає перевірці.
в) Графік перевірки також оприлюднюється шляхом розміщення на сайті управління юстиції.
г) На підставі погодженого та затвердженого Графіку перевірки вже по конкретному нотаріусу складається План проведення перевірки.
Після відповідного розгляду і затвердження Плану, підготовки пропозицій щодо складу комісії за 10 днів здійснюється обов’язкове повідомлення нотаріуса про перевірку .
З повагою
Президент Громадської організації
«Асоціація нотаріусів міста Харкова
та Харківської області» Марченко В. М.