14 Вересня 2011

Звернення до Першого заступника Глави Адміністрації Президента України Акімової І.М. щодо питань скасування *непотрібних* нотаріальних послуг від 14 вересня 2011 рокуку

Першому заступнику
Глави Адміністрації
Президента України
Акімовій
Ірині Михайлівні

Шановна Ірино Михайлівно!

Нотаріуси України з розумінням ставляться до ініціативи Президента України В.Ф. Януковича щодо скорочення асортименту (переліку) адміністративних послуг, поділяючи нагальну необхідність реформ саме в цій сфері.
Останнім часом занепокоєння колег викликали повідомлення в ЗМІ про доручення Президента України щодо підготовки законодавчих пропозицій з питань врегулювання плати за нотаріальні послуги та скасування «непотрібних» нотаріальних послуг.
Звертаємо Вашу увагу, що вчинення нотаріальних дій не може бути прирівняне до діяльності з надання послуг у ринкових господарських відносинах, так само воно не може бути віднесене і до сфери «адміністративних послуг».
Професійна діяльність нотаріусів здійснюється виключно у сфері юстиції, суворо регламентована законом та перебуває під жорстким контролем Міністерства юстиції України. Підприємництво у сфері нотаріату заборонено законом і нотаріуси позбавлені можливості виконувати будь-яку іншу оплачувану роботу, крім викладацької та наукової (ст. 3 Закону України «Про нотаріат»). Беручи до уваги специфіку нотаріату, ідея про необхідність регулювання «ринку нотаріальних послуг» стоїть в одному ряду з ідеєю регулювання «ринку послуг по збиранню податків», «ринку послуг з правосуддя», «ринку послуг прокурорського нагляду» тощо.
Держава поклала на нотаріат обов’язок посвідчувати права та факти, що мають юридичне значення, з метою надання їм юридичної вірогідності. Приватні нотаріуси суворо дотримуються вимог держави щодо спеціального обладнання приміщень нотаріальних контор та організації нотаріального діловодства, ведення електронних державних реєстрів, безстрокового зберігання архіву нотаріальних документів, що є власністю держави. Дотримання цих суворих вимог потребує серйозних фінансових витрат.
Приватні нотаріуси є самозайнятими особами і, самостійно забезпечують заробітком себе та значну кількість осіб що перебувають з ними в трудових відносинах, більшу частину своїх доходів вони передають у розпорядження держави у вигляді:
податку на дохід (17% — податок з доходу);
внеску на державне пенсійне страхування (34,7% — єдиний соціальний внесок);
ведення державних реєстрів (від 10% до 45% вартості нотаріально дії);
інших обов’язкових для нотаріуса платежів та витрат.

Крім того, на нотаріусів державою покладено ряд інших додаткових функцій, а саме: проведення фінансового моніторингу правочинів, повідомлення податкових органів про розмір доходів громадян та розмір сплачених податків з доходу. При цьому жодного фінансування зазначених вище функцій з боку держави нотаріат не отримує.
Згідно зі ст. 27 Закону України «Про нотаріат» приватний нотаріус несе повну матеріальну відповідальність за збитки, що виникли з його вини.
Нотаріат України є головним інститутом позасудового захисту цивільних прав у державі і суспільстві, діє на засадах повного самофінансування, суттєво поповнює дохідну частину державного бюджету.
Нотаріальна діяльність не є надрентабельною та наддохідною. Всесвітня криза не обійшла і нотаріат: відсутність активності в банківській сфері, затишшя на ринку нерухомості і землі говорять самі за себе. Порівняно з 2007–2008 рр. так звана «прибутковість» приватної нотаріальної діяльності знизилась у рази, сьогодні вже є непоодинокі випадки припинення нотаріусами нотаріальної діяльності через неможливість самофінансування та утримання додаткових робочих місць.
Саме в цей час особливо виважено слід поставитись до формування тарифної політики у нотаріальній діяльності. Поспішне, непродумане введення тарифів призведе до розвалу існуючої системи нотаріату, відтоку кваліфікованих нотаріальних кадрів, зниження кількості створених ними робочих місць (секретарів, консультантів, помічників), а головне — до втрати поваги до закону, стабільності та захищеності прав держави і приватних прав, і , як наслідок, розвалу системи нотаріату як такої, оскільки сьогодні основний тягар щодо забезпечення всебічного захисту прав держави та приватних прав несе на собі нотаріат України.
Насамкінець варто зауважити, що у 2010 році Міністерством юстиції України розроблено та затверджено Концепцію реформування органів нотаріату України, реалізація якої передбачає системне та послідовне вжиття необхідних заходів щодо регулювання діяльності українського нотаріату відповідно до міжнародних стандартів, досвіду інших держав Латинського нотаріату, у тому числі і з питань встановлення розміру плати (тарифів) за вчинення нотаріальних дій.
Звертаючись до Вас, нотаріат України апелює до мудрості державної влади, яка зацікавлена не допустити підриву сфери цивільного обороту, забезпечення охорони та захисту прав та інтересів громадян і держави, зниження надходжень до бюджету, і врешті решт знищення історично важливого інституту демократичного суспільства яким є нотаріат України.

З повагою,
Голова
Секції нотаріусів
Асоціації правників України Володимир Марченко
14 вересня 2011 року