01 Грудня 2011

Звернення Голови Секції нотаріусів Асоціації правників України Марченко В.М., до Директора Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу Чижмарь К.І. щодо витрат нотаріуса

Директору
Департаменту нотаріату, банкрутства
та функціонування
центрального засвідчувального органу
Чижмарь Катерині Іванівні

Шановна Катерина Іванівно!

У даний час податок на доходи фізичних осіб (у тому числі витратна частина) регулюється Розділом ІV Податкового кодексу України.
Відповідно до ст. 178.3 Податкового кодексу України приватні нотаріуси як особи, що провадять незалежну професійну діяльність, мають право на відрахування з суми доходу документально підтверджених витрат, необхідних для провадження їх незалежної професійної діяльності.
На цей час існує різне трактування положень цієї статті приватними нотаріусами і податківцями.
Податківці вважають, що перелік витрат ПК не встановлює, хоча в ПК чітко прописано: „документально підтверджені витрати, необхідні для провадження певного виду професійної діяльності” і при цьому ПК взагалі не передбачено будь-якого переліку. Податківці керуються листом МЮ України від 02.02.2006 р. № 31-35/20, (www.sta.gov.ua), який був виданий на виконання вимог ЗУ «Про податок з доходів фізичних осіб», що на цей час втратив чинність. Інші документально підтверджені витрати, що зазначені у цьому листі, на думку податківців не підлягають зарахуванню при визначенні сукупного чистого доходу нотаріусів.
На нашу думку, така позиція податкової не відповідає вимогам чинного ПК України, що суттєво порушує права нотаріусів і як платників податків, і як громадян , та не відповідає цілому ряду принципів передбачених ст.4 ПК України, зокрема, таких як рівність усіх платників податків перед законом, соціальная справедливість, стабільність.
Фактично перелік документально підтверджених витрат приватного нотаріуса є значно ширшим. При цьому кожна позиція чітко регламентована нормативними документами.
Лист ДПА України було видано 5 років тому і за цей період вимоги до приватної нотаріальної практики значно змінились: приватний нотаріус більше не здає справи до нотаріального архіву після 10 років, а зберігає весь період своєї діяльності, обов’язковою стала охоронно-пожежна сигналізація тощо. Таким чином наведений у листі перелік морально застарів і на цей час не відповідає реальним витратам нотаріуса на провадження приватної нотаріальної практики.
На підтвердження наводимо перелік витрат приватного нотаріуса з посиланням на нормативну базу:
Відповідно ЗУ „Про нотаріат” обов’язковими витратами по забезпеченню вчинення нотаріальних дій є витрати на:
створення та подальше підтримання робочого місця нотаріуса (ст. 25); реєстрацію приватної нотаріальної діяльності (ст. 24); ведення нотаріального діловодства та архів нотаріуса (ст.5); збереження документів нотаріального діловодства та архіву нотаріуса (ст.ст. 5;14); підвищення свого професійного рівня (ст.. 5); проходження підвищення кваліфікації; забезпечення нотаріальної таємниці (ст. 8, 8-1); заробітнуа платуа стажиста (ст. 13); виготовлення печатки, штампів (дублікати) (ст. 26); страхування цивільно-правової відповідальності приватного нотаріуса (ст.ст. 27,28); організація нотаріальної діяльності нотаріуса та виконання ним правил діловодства (ст. 33); спеціальні бланки нотаріальних документів (ст. 34); заходи щодо охорони спадкового майна (ст. 34); представництво та інші судові витрати (ст. 50); реєстри для реєстрації нотаріальних дій (ст. 52); користування єдиними та державними реєстрами, (ст. 55); витрати на оплату праці найманих працівників.
Також визначальними в аспекті конкретизації витрат необхідних для провадження нотаріальної діяльності є наступні нормативні акти які видані МЮ України на виконання ЗУ „Про нотаріат”:
1) Правила ведення нотаріального діловодства (затверджені наказом МЮ України 22.12.2010 № 3253/5, зареєстрованим в МЮ України 23.12.2010 року за № 1318/18613), виконання яких повязано з витратами на:
- постачання, витрачання, зберігання, організація обігу спеціальних бланків нотаріальних документів і звітування про їх використання (п. 2.3 ст. 2);
- реєстри для реєстрації нотаріальних дій, книги, журнали реєстрації (обліку) передбачені номенклатурою (п. 2.4 ст. 2);
- тимчасове зберігання документів у конторі, у приватного нотаріуса та їх підготовка для передання до державного нотаріального архіву (п. 2.4 ст. 2);
- штампи з текстами посвідчувальних написів (п. 6.18 ст. 6);
- технічні засоби для прошивання документів (п. 6.21 ст.6);
- сейф (п.7.13 ст.7) ;
- канцелярські приналежності (п.9.2 ст.9) ;
- картонажи, архівні папки (п.11.7 ст.11) ;
- твердий картон (п.п. 12.4.5. п. 12.4. ст.12) ;
- забезпечення надійного зберігання документів діловодства та архіву на протязі усього строку нотаріальної діяльності (п.14.1; п. 14.2. ст.14) ;
- папір тощо.
2) Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності (наказ МЮ України 23.03.2011 № 888/5 зареєстровано в МЮ України 28.03.2011 року за № 406/19144), виконання якого повязано з витратами на:
- придбання або оренда робочого місця нотаріуса з кількістю кімнат не менше двох, за умови що окремий робочий кабінет нотаріуса не менше 10 м2.. Робоче місце має бути пристосованим для роботи технічного персоналу з документами у відокремленій від нотаріуса кімнаті та мати окреме приміщення для очікування прийому громадян
- охоронна та пожежна сигналізація
- металеві двері або металеві ролети
- металеві грати, захисні ролети та броньована ударотривка плівка на вікнах
- металеві шафи
- вогнестійкий сейф
- інформаційна вивіска
- технічне обладнання робочого місця (комп’ютери, принтери, сканер, ксерокс, факс, тощо)
- підключення до мережі Інтернет
- телефонний зв’язок
- комунальні витрати (тепло, електрозабезпечення, вода, тощо)
- тощо.
3) Порядок підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів (наказ МЮ України 22.12.2010 № 3256/5 зареєстровано в МЮ України 24.12.2010 за № 1331/18626), виконання якого повязано з витратами на:
- підвищення кваліфікації у Центрі відповідно до планів–графіків підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів, які щороку затверджуються наказами Міністерства юстиції України;
- підвищення кваліфікації за програмами короткотермінових семінарів, які організовуються та проводяться Центром, Українською нотаріальною палатою, Академією нотаріату України;
- навчання за програмами удосконалення професійної майстерності, школи молодого нотаріуса в рамках постійно діючих семінарів, які проводяться Центром, Українською нотаріальною палатою, Академією нотаріату України;
- участь у міжнародних семінарах, симпозіумах, науково-практичних конференціях з питань нотаріату;
- навчання в магістратурі та аспірантурі, проходження докторантури;
- навчання шляхом самоосвіти (підготовка рефератів, статей для опублікування у професійних та фахових виданнях, участь у розробці проектів нормативно-правових актів тощо).

Як підсумок можливо зробити примірний перелік витрат щодо забезпечення самофінансування у разі провадження нотаріальної діяльності:

№ Перелік витрат нотаріуса як особи,
що проводить незалежну професійну діяльність
1. Реєстрація приватної нотаріальної діяльності
2. Придбання або оренда робочого місця нотаріуса в тому числі його ремонт (капітальний та поточний ).
3. Виготовлення печатки, штампів з текстами посвідчувальних написів
4. Реєстри для реєстрації нотаріальних дій, книги, журнали реєстрації (обліку) передбачених номенклатурою
5. Страхування цивільно-правової відповідальності приватного нотаріуса
6. Технічне забезпечення діяльності робочого місця нотаріуса та його обслуговування:
а) Охоронна та пожежна сигналізація
б) металеві двері або металеві ролети
в) металеві грати, захисні ролети та броньована ударостійка плівка на вікнах
г) металеві шафи
д) вогнестійкий сейф
ж) інформаційна вивіска
з) технічне обладнання (комп’ютери (у тому числі їх програмне забезпечення), принтери, сканер, ксерокс, факс, телефон, тощо) та їх обслуговування (ремонт, регенерація)
є) підключення та користування мережею Інтернет без обмеження кількості провайдерів, включаючи мобільний Інтернет
і) телекомунікаційні послуги
к) меблі
л) інвентар для прибирання та гігієни
и) тощо
7. Комунальні послуги (водопостачання, водовідведення, теплопостачання, електропостачання, газопостачання, утримання будинків і споруд та при будинкових територій, тощо)
8. Спеціальні бланки нотаріальних документів
9. Програмне забезпечення
10. Встановлення, обслуговування та користування Державними та єдиними реєстрами.
11. Організація нотаріальної діяльності та виконання ним правил діловодства
12. Підвищення свого професійного рівня нотаріусом , помічником та консультантом (семінари, конференції, тренінги, отримання інформаційно-консультативних послуг, тощо) в тому числі відрядження.
13. Проходження підвищення кваліфікації нотаріусом, помічником та консультантом по плану-графіку затвердженого МЮ; короткотермінових семінарів; удосконалення професійної майстерності; школи молодого нотаріуса; міжнародні семінари; симпозіуми; науково-практичні конференції; навчання в магістратурі та аспірантурі; проходження докторантури; навчання шляхом самоосвіти, тощо.
14. Збереження документів нотаріального діловодства та архіву нотаріуса
15. Придбання та передплата юридичної літератури (книг, журналів, дисків, програм, тощо)
16. Канцелярські приналежності
17. Картонажі, архівні папки, твердий картон, канцелярський папір, технічні засоби для прошивання документів
18. Оплата праці та обов’язкові нарахування на фонд оплати праці помічників, секретарів, стажистів та іншого технічного персоналу (найманих працівників)
19. Відкриття рахунків в банках та їх розрахунково-касове обслуговування
20. Поштові та кур’єрські послуги
21. Інші необхідні витрати приватних нотаріусів, пов’язаних з організацією їх роботи

З огляду на вищевикладене та враховуючи повноваження Міністерства юстиції України щодо регулювання нотаріальної діяльності звертаємося до Вас з проханням ініціювати належне вирішення цього питання на рівні Державної податкової служби України, з метою недопущення вузького чи вичерпного трактування необхідних витрат на провадження нотаріальної діяльності з боку органів податкової служби, суб’єктивної оцінки працівниками податкової служби „на місцях” необхідності того чи іншого виду витрат понесених нотаріусом, як платником податків, особливо з огляду на те, що нотаріальна діяльність для нотаріуса, як громадянина, є єдиним джерелом доходу взагалі, і відсутня можливість оподаткування за правилами єдиного податку.

З повагою,

Член Правління,
Голова Секції нотаріусів
Асоціації правників України Володимир Марченко

28 листопада 2011 року

отримати