12 Березня 2009

Звернення Асоціації приватних нотаріусів Харківської області до Голови Верховної ради стосовно розміру мита при відчуженні нерухомості 11.03.2009 року

АСОЦІАЦІЯ ПРИВАТНИХ НОТАРІУСІВ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
61002, м. Харків, вул. Сумська, буд. 82 А, кв. 3
код ЄДРПОУ 24275948, П-р. 26005961052061 у філії ЗАО ПУМБ у м. Харкові МФО 350385
8(057)714-27-90, 8(057)714-27-89
_____________________________________________________________________________________________

Голові Верховної Ради України
п. В.М. Литвин.
11 березня 2009 року
Вих. № 5

Шановний Володимир Михайлович.

Асоціація приватних нотаріусів Харківської області стурбована змістом законопроекту, що розглядався Верховною Радою України 05 березня 2009р.

Законопроект № 2536, розроблений колишнім міністром фінансів України Пинзеником В.М., який переданий на повторне перше читання, передбачає зміну ставки державного мита за нотаріальне посвідчення договорів відчуження об`єктів нерухомого майна, що перебувають у власності фізичних і юридичних осіб (не більше трикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня поточного року, в якому такий договір посвідчується) .

Із пояснювальної записки до вищезазначеного проекту випливає, що державне мито за посвідчення договорів відчуження нерухомого майна справлялося за дії, що не підлягали оподаткуванню іншими податками та зборами, що не відповідає дійсності по відношенню до юридичних осіб, оскільки прибутковий податок для них завжди становив 20% від вартості проданого майна. Якщо ж говорити про оподаткування фізичних осіб, обов’язок яких виник з 2007 року, то згідно положень Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб», є коло суб’єктів, дохід яких, отриманий від продажу не частіше одного разу протягом звітного податкового року житлового будинку, квартири або частини квартири, кімнати, садового будинку (включаючи земельну ділянку, на якій розташовані об’єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці), не оподатковується, якщо загальна площа житлового будинку, квартир або частини квартири, кімнати, садового будинку не перевищує 100 квадратних метрів. Якщо ж площа перевищує – то ставка податку становить 1% від вартості вищезазначеного нерухомого майна. Максимальна ставка податку при продажі нерухомого майна, становить 5% і обов’язок сплати лежить виключно на продавцеві , оскільки він отримує прибуток. Також вищезазначений закон передбачає звільнення від податку ряду суб’єктів, наприклад, від суми доходу отриманого внаслідок відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення, земельних часток (паїв), майнових паїв, безпосередньо отриманих фізичною особою-платником у власність у процесі приватизації згідно з нормами земельного законодавства.

При відчуженні нерухомого майна платником мита в основному виступає покупець (за погодженням сторін), що не створює додаткового навантаження на платників податку з доходу.

Як вказано у пояснювальній записці розмір мита повинен визначатися, виходячи з компенсації функції збору, яка має бути інструментом відшкодування державі її затрат на вчинення дій, що мають юридичне значення. Однак Пинзеником В.М. як автором законопроекту не враховано той факт, що згідно положень чинного законодавства України, держава в повному об’ємі відповідає за дії державних нотаріусів і несе їх повне матеріальне забезпечення (приміщення нотаріальних контор, їх охорона пов’язана зі зберіганням архівів, що є державною власністю, користування електронними реєстрами, бланки нотаріальних документів, заробітна плата нотаріусів, консультантів тощо). Діяльність приватного нотаріуса є самоокупною (витрати на всі вище перелічені витрати державних нотаріусів та ще додатково обов’язкове підвищення кваліфікації). Кожен нотаріус утримує як мінімум два додаткових робочих місця, сплачує за працівників всі відрахування до всіх цільових фондів, виконує функції податкового агента, не є підприємцем, не може займатися іншою оплачуваною діяльність, несе відповідальність за вчинювані нотаріальні дії всім своїм майном. Жодна інша особа не несе такої відповідальності за свої дії.

Крім того, при прийнятті Законопроекту № 2536, у випадку придбання квартири, вартість якої складає 100 000 (сто тисяч) гривень громадянин сплатить мито (при умові, що площа квартири не перевищує 100 кв.м) в розмірі 1% але не більше трьох мінімальних зарплат (станом на поточний рік розмір мінімальної заробітної плати становить 605 грн., тобто — 1815 грн.), але таке ж мито сплатить і громадянин, який купує будинок із земельною ділянкою, вартість яких становить 1.000.000 (один мільйон) гривень, тобто також 1815 грн. Згідно діючої на сьогодні редакції Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито» громадянин, який купує квартиру вартість якої становить 100 000 (сто тисяч) гривень, сплатить мито в розмірі 1%, що складе 1000 (одну тисячу) гривень, а громадянин, який купує будинок з земельною ділянкою вартість яких становить 1.000.000 (один мільйон) гривень сплатить 1 %, що складе 10 000 (десять тисяч) гривень. Це яскравий приклад того, що з прийняттям Законопроекту № 2536 бідні будуть платити ще більше, а багаті ще менше, бюджет і цільові фонди недоотримають колосальних зборів, що в свою чергу призведе до невиплати пенсій, заробітних плат у бюджетних установах та відсутності коштів для фінансування соціальних програм, а це вже недбале ставлення до наповнення бюджету, про що в теперішній час слід думати в першу чергу, а вже потім створювати пільгові умови для багатих.

Для прикладу за 2008 рік мита від державних нотаріусів надійшло до бюджету України у розмірі 102 196 855 (сто два мільйона сто дев’яносто шість тисяч вісімсот п’ятдесят п’ять) гривень та додаткових послуг на суму 67 859 056 (шістдесят сім мільйонів вісімсот п’ятдесят дев’ять тисяч п’ятдесят шість) гривень податку з доходів від приватних нотаріусів 119 822 649 (сто дев’ятнадцять мільйонів вісімсот двадцять дві тисячі шістсот сорок дев’ять) гривень та внесків до Пенсійного Фонду у розмірі 84 165 979 (вісімдесят чотири мільйони сто шістдесят п’ять тисяч дев’ятсот сімдесят дев’ять) гривень.. Відповідно, бюджет зацікавленій в тому, щоб нотаріуси залишилися такими активними платниками доходів. Тому різке істотне зменшення розміру плати за нотаріальні дії призведе до зменшення доходів бюджету, Пенсійного фонду і цільових фондів.

Зазначена законодавча ініціатива призведе до негативних наслідків для громадян України. Вважаємо, що при розробці законопроекту не було враховано цілу низку важливих моментів, які народні депутати, за браком часу та великим обсягом законопроектів, що потребують розгляду, не можуть правильно оцінити.

Прийняття законопроекту № 2536 призведе до різкого зменшення надходжень до бюджету та інших соціальних фондів, ще до більшого зубожіння населення, скорочення робочих місць і небажання кваліфікованих нотаріусів займатися нотаріальною діяльністю та зменшення їх кількості, що призведе до збільшення різного роду шахрайств, зловживань, хабарів та судових спорів..

Як би не намагалися Пинзеник В.М. та Терьохін С.А нас переконати, що цей закон для малозабезпечених громадян України, але все ж таки, його положення захищають інтереси вузького кола представників великого бізнесу. Дуже прикро, що такі фінансисти цілеспрямовано працюють над зменшенням надходжень до бюджету, що призведе до колапсу в Державі та подальшого збагачення багатих за рахунок малозабезпечених.

У зв’язку з наведеними аргументами просимо Вас відхилити законопроект № 2536. Сподіваємося на Ваше розуміння та допомогу у недопущенні настання тих негативних наслідків, які стануть результатом прийняття цього законопроекту.

З повагою
Президент Асоціації
приватних нотаріусів
Харківської області Володимир Марченко

отримати