15 Листопада 2010

ФІНМОНІТОРИНГ ТА НОТАРІАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму» (далі – Закон) на час написання цього матеріалу не має підзаконних нормативних актів (як і будь-який «новий» законодавчий акт, що набув чинності), і нотаріуси змушені самостійно займатися вигадуванням можливого розвитку подій.
Але варто відзначити, що ми (нотаріуси) мудрішаємо, і вже перелякано не «вішаємо» на себе невластиві нотаріусам обов’язки.
1. Почну з головного питання, а саме, коли нотаріус змушений стати активним учасником фінмоніторингу, і процитую такі тези:
«Для нотаріусів, як спеціально визначених суб’єктів, Закон передбачає особливості для подання інформації Держфінмоніторингу.
Так, нотаріуси не повідомляють Держфінмоніторинг про свої підозри щодо фінансових операцій, якщо така інформація стала для них відома за обставин, що є предметом таємниці вчинюваних нотаріальних дій, крім оформлення договорів купівлі-продажу нерухомості на суму понад 400 тис. грн.
При цьому нотаріуси подають до Держфінмоніторингу інформацію про фінансові операції у випадках, якщо є підстави вважати, що вони є підозрілими або такими, що можуть бути причетними до легалізації (відмивання) доходів, отриманих злочинним шляхом. Тобто автоматичного звітування для нотаріусів Закон не передбачає, лише за наявності відповідних підозр ці суб’єкти направляють повідомлення до Держфінмоніторингу.
Водночас, якщо до нотаріуса звертається особа, яка є в переліку осіб, які пов’язані з провадженням терористичної діяльності, або щодо яких застосовані міжнародні санкції (розміщений на сайті Держфінмоніторингу), то інформація про проведення такою особою фінансової операції негайно подається до Держфінмоніторингу.
Окремі особливості забезпечення здійснення фінансового моніторингу нотаріусами
Для нотаріусів Закон передбачив спрощений механізм здійснення фінансового моніторингу.
Зокрема, нотаріуси не встановлюють правила, не розробляють програми проведення фінансового моніторингу, не призначають відповідальних працівників за проведення фінансового моніторингу, як це передбачено для певної категорії інших суб’єктів.
Крім того, нотаріуси звільнені від обов’язку здійснювати управління ризиками, здійснювати відстеження (моніторинг) фінансових операцій клієнта, операції якого стали об’єктом фінансового моніторингу.» (08.09.2010 Офіційний веб-сайт Державного комітету фінансового моніторингу України. http://www.sdfm.gov.ua/news.php?news_id=1630&lang=uk «Інформація для нотаріусів про окремі нововведення в сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму»).
У зв’язку з цим варто додатково звернути увагу на те, що на відміну від усіх інших серйозних актів у Прикінцевих положеннях цим фінмоніторінговим Законом до Закону України «Про нотаріат» у ст. 8 змін внесено не було. Отже, немає підозри – немає і повідомлення.
Також потрібно відзначити, що нотаріуси – це спеціально визначені суб’єкти фінмоніторингу (п. п. «г» п. 8 ч. 2 ст. 5), тобто не просто суб’єкти фінмоніторингу, а спеціально визначені такі суб’єкти
Читаємо далі:
– ч. 2 ст. 6: суб’єкт первинного фінансового моніторингу (будь-який) зобов’язаний:
– п. п. 22 ч. 2 ст. 6: виявляти фінансові операції, що підлягають обов’язковому фінансовому моніторингу відповідно до ст. 15 цього Закону, а вже у ч. 6 цієї ж ст. 6 зазначено, що положення п. 22 ч. 2 ст. 6 не поширюються на спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу, крім суб’єктів, зазначених у п. п. «в» п. 8 ч. 2 ст. 5 (тобто п. 22 ч. 6 ст. 6 стосується тільки тих спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу, які є суб’єктами господарювання, які проводять лотереї та азартні ігри, у тому числі казино, електронне (віртуальне) казино).
Виходячи з наведеного, у нас, як спеціально визначених суб’єктів фінансового моніторингу, немає такого обов’язку (згідно з п. 22 ч. 2 ст. 6), як виявляти фінансові операції, що підлягають обов’язковому фінансовому моніторингу відповідно до ст. 15 цього Закону, тобто ст. 15 Закону для нас не актуальна.
2. Друге проблемне питання сьогодення – це постановка нотаріусів на облік у Держфінмоніторингу, і тут думка нотаріального загалу нарешті отримала підтвердження: «Відповідно до абзацу п’ятого пункту 6 Порядку взяття на облік суб’єк­тів первинного фінансового моніторингу, реєстрації ними фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, і подання Державному комітетові фінансового моніторингу інформації про зазначені та інші фінансові операції, що можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2010 р. № 747, нотаріуси подають Держфінмоніторингу інформацію, необхідну для взяття їх на облік, – не пізніше ніж протягом трьох робочих днів з дати встановлення ділових відносин з клієнтом, який має намір вчинити один з правочинів, визначених ч. 1 ст. 8 Закону.
Такими правочинами згідно з ч. 1 статті 8 Закону є:
– купівля-продаж нерухомості;
– управління активами клієнта;
– управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;
– залучення коштів для утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності та управління ними;
– утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності чи управління ними, а також купівля-продаж юридичних осіб.
Для того щоб стати на облік у Держфінмоніторингу, нотаріусу необхідно заповнити форму обліку суб’єктів первинного фінансового моніторингу (№ 1 ФМ), яка після затвердження у встановленому порядку буде розміщена на сайті Держфінмоніторингу.
Після отримання належним чином заповненої форми обліку Держфінмоніторинг повідомляє нотаріуса про взяття його на облік та присвоєння йому облікового ідентифікатора». (08.09.2010 Офіційний веб-сайт Державного комітету фінансового моніторингу України. http://www.sdfm.gov.ua/news.php?news_id=1630&lang=uk «Інформація для нотаріусів про окремі нововведення в сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму»).
Але тут у нас є своє але: ми повністю розділяємо законодавчу обґрунтованість останніх двох абзаців відносно того, що заповнити форму обліку (№ 1 ФМ) можливо буде тільки після її затвердження у встановленому порядку та розміщення на сайті Держфінмоніторінгу, а ось словосполука «з дати встановлення ділових відносин з клієнтом» є неправозастосовчою.
За змістом чинного законодавства України нотаріус при вчиненні нотаріальних дій ні з ким «ділових відносин» не встановлює, тому що:
– ми – нотаріуси, а не суб’єкти підприємництва;
– ми ні з ким не підписуємо жодних договорів перед нотаріальною дією;
– усне прохання про здійснення нотаріальних дій не є «встановленням ділових відносин», оскільки після такого прохання у нотаріуса є обов’язок упевнитися в законності дії, і ми можемо відмовити в її здійсненні, якщо дія не відповідає закону, підлягає здійсненню іншим нотаріусом тощо (і невже тут є ділові стосунки?!).
Логічніше було б написати: «з моменту вчинення нотаріальної дії».
Ми реєструємося за формою № 1 ФМ після її затвердження та розміщення на сайті Держфінмоніторінгу, шляхом її заповнення та надсилання на адресу: 04665 м. Київ, вул. Білоруська 24, підтвердженням успішної реєстрації нам прийде форма № 3 ФМ про взяття нас на облік із зазначенням облікового ідентифікатора.
3. Постає питання, а де брати «списки» або підозри.
Сьогодні відповідно до вимог ст. 17 Закону Кабінет Міністрів України своєю Постановою від 18.08.2010 р. № 745 затвердив Порядок формування переліку осіб, які пов’язані з провадженням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції, який визначає механізм формування переліку та підстави для внесення Держфінмоніторингом юридичної чи фізичної особи до переліку.
Цей перелік вже є на офіційному сайті Держфінмоніторингу і за особистою практикою на ньому діє пошук шляхом застосування клавіш Ctrl+F.
Формування переліку або внесення змін здійснюється Держфінмоніторингом протягом трьох робочих днів від дати надходження відомостей (документів та інформації).
Ось тут і постає питання, а яким чином нам нотаріусам не «підставлятися» під ці «три робочих дні».
4. Регулювання і нагляд за діяльністю нотаріусів, як суб’єктів первинного фінансового моніторингу
Державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, щодо нотаріусів здійснює Міністерство юстиції України.
Регулювання і нагляд здійснюється відповідно до норм і правил, передбачених Законом та нормативно-правовими актами, розробленими державним регулятором.
Це насамперед стосується положення про організацію фінансового моніторингу, порядку проведення перевірок, застосування фінансових санкцій, притягнення до адміністративної відповідальності, затвердження критеріїв ризику тощо (08.09.2010 Офіційний веб-сайт Державного комітету фінансового моніторингу України. http://www.sdfm.gov.ua/news.php?news_id=1630&lang=uk «Інформація для нотаріусів про окремі нововведення в сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму»).
З приводу цього потрібно звернути увагу, що місцеві представництва Держфінмоніторингу не мають жодного відношення до нотаріусів і відповідно є незрозумілими їх спроби нав’язувати умови нотаріусам, проводити навчання та лекції.
5. Сайт Державного комітету фінансового моніторингу України можна знайти за адресою: http://www.sdfm.gov.ua/
Структура сайта: Про Комітет, Правова база, Міжвідомче співробітництво, Міжнародне співробітництво, Євроатлантична інтеграція, Заяви FATF, Організація фінмоніторингу, Інформаційна взаємодія, Протидія тероризму, Запитання-відповіді, Типології, Зв’язки з громадськістю, Вакансії, Державні закупівлі, Запобігання корупції, Навчання, Статистика, Архів подій, Корисні посилання та Розширений пошук, Гаряча лінія, Форми подання інформації, Перелік осіб, пов’язаних з тероризмом, ЗМІ про Комітет.
Найбільш актуальними для нотаріуса є, напевне, два його розділи: 1. «Протидія тероризму» який має в собі три підрозділи: «Перелік осіб, пов’язаних із здійсненням терористичної діяльності», «Нормативні документи щодо організації протидії фінансування тероризму», «Інформація міжнародних організацій та установ» та 2. «Перелік осіб, пов’язаних з тероризмом», який автоматично відкриває «Перелік осіб, пов’язаних із здійсненням терористичної діяльності згідно з даними Держфінмоніторингу України».
Корисною також є рубрика «Організація фінмоніторингу», яка має відповідно три підрубрики, і перша підрубрика «Методичні рекомендації з організації фінансового моніторингу», яка у свою чергу поділена на дві частини «Для банків» та «Для небанківських установ». Відповідно у частині «Для небанківських установ» для нотаріусів познавальним буде матеріал від 12.08.2010 р. «Держфінмоніторинг інформує про окремі нововведення у сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму».
Крім того, варто використовувати розділ «Інформаційна взаємодія», в якому сьогодні актуальна підрубрика «Для небанківських установ», яка у свою чергу має дві частини: «Технологія обміну інформації» та «Аналіз помилок».
Застосовною у практичній діяльності є рубрика «Запитання-відповіді» і, зокрема, підрубрика «Для небанківських установ» і, можливо, з часом (коли там з’явиться інформація, корисна для нотаріусів) – підрубрика «Роз’яснення МЮ України».
Для поліглотів цікавою може бути рубрика «Корисні посилання».
На сайті є послуга «Розширений пошук», але з влас­ного досвіду я переконався, що краще спочатку зайти до «Переліку осіб, пов’язаних із здійсненням терористичної діяльності» в останній редакції через рубрики «Протидія тероризму» або «Перелік осіб, пов’язаних з тероризмом» і здійснювати пошук безпосередньо в «Переліку» починаючи пошук шляхом одночасного натискання клавіш Ctrl+ F.
Загальний висновок: сайт корисний, але для нотаріусів він має суттєвий недолік – він не дає змоги отримати безспірний фіксований доказ того, чи є особа терористом на час перевірки, особливо з урахуванням, що є люфт на формування «Переліку» або внесення змін протягом трьох робочих днів від дати надходження (документів та інформації) до Державного комітету фінансового моніторингу. Сподіваюсь, що в таких випадках дії нотаріуса будуть безсумнівними та безспірними, бо іншого просто не дано.