07 Березня 2014

Звернення щодо надання можливості обрати спрощену систему оподаткування приватним нотаріусам та адвокатам через внесення відповідних змін до Податкового кодексу України

Logo_APN ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ

«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ «

 

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6.

код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в  АТ “РЕГІОН-БАНК” у  м. Харкові,  МФО 351254

(057) 714-27-90, (057) 714-27-89, 067 572 16 15

«07» березня 2014 р. № 7

 

Міністру юстиції України

Петренко П.Д.

 

 

 

Звернення

щодо надання можливості обрати спрощену систему оподаткування приватним нотаріусам та адвокатам через внесення відповідних змін

до Податкового кодексу України

 

Існуюча тенденція держави щодо мінімізації витрат громадян як споживачів нотаріальних дій та послуг адвокатів цілком зрозуміла і прийнятна, але при цьому не меншої уваги потребує зменшення податкового навантаження на нотаріальну та адвокатську діяльність.

Логічність цього твердження також знайшло своє порозуміння під час обговорення при створенні робочої групи 06 березня 2014 року при Міністерстві юстиції України, яка буде займатися підготовкою нового законопроекту «Про адвокатуру». А як усім відомо адвокати і нотаріуси за Податковим кодексом України відносяться до однієї групи щодо принципів оподаткування та формування витрат.

 

Наведемо деякі обґрунтування.

Робота нотаріуса полягає в позасудовому забезпеченні охорони прав та законних інтересів громадян юридичних осіб і здійснюється зі значною витратною частиною з боку нотаріусів, що обґрунтовано постійним підвищенням державою вимог до організації роботи нотаріусів (стан приміщень, засоби захисту від несанкціонованого проникнення, техніка та багато іншого), підвищенням матеріальної відповідальності у вигляді встановлення достатньо високої суми страхового відшкодування на випадок заподіяння шкоди, необхідністю постійного підвищення кваліфікації працівників органів нотаріату.

Все перелічене вище спрямоване на встановлення такої системи органів нотаріату, що дає змогу забезпечувати нотаріальні дії на високому професійному рівні, без жодних фінансових затрат з боку держави на основі повного самофінансування.

 

Зменшення податкового тиску

 

               На цей час джерелом доходу є плата, яку приватні нотаріуси справляють за вчинення нотаріальних дій, розмір якої сьогодні визначається за домовленістю між нотаріусом та фізичною або юридичною особою . Додаткові послуги правового характеру  також можуть оплачуватися за домовленістю. Відповідно доходи приватного нотаріуса — це сума коштів, що сплачується клієнтами за вчинення нотаріальних дій та надання додаткових послуг правового характеру.

Отже, враховуючи перелічені вище обґрунтування, цілком логічним та справедливим, з точки зору загальних принципів податкового законодавства, буде законодавче забезпечення можливості застосування до нотаріусів спрощеної системи оподаткування.

 

Пропозиції щодо обґрунтування можливості приватному нотаріусу

та адвокату обирати спрощену систему оподаткування

Дохід приватного нотаріуса та адвоката підлягає оподаткуванню за правилами Податкового кодексу України (далі — ПКУ).

Підпунктом 14.1.226 п. 14.1 ст. 14 ПКУ діяльність нотаріусів та адвокатів визначено як незалежну професійну діяльність.

Незалежна професійна діяльність — це участь фізичної особи в науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, адвокатів, аудиторів, бухгалтерів, оцінювачів, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою — підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб. Оподаткування доходів фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, здійснюється відповідно до положень ст. 178 ПКУ .

Згідно з пунктами 178.3, 178.4 ст. 178 ПКУ оподатковуваним доходом вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження певного виду незалежної професійної діяльності. Фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, подають податкову декларацію за результатами звітного року відповідно до цього розділу у строки, передбачені для платників податків на доходи фізичних осіб.

Пункт 178.6 ст.178 ПКУ зобов’язує фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, вести облік доходів і витрат від такої діяльності. Форма такого обліку та порядок його ведення встановлені однакові для фізичних осіб — підприємців, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність.

Юридична особа чи фізична особа — підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим ПКУ, та реєструється платником єдиного податку. Особи, які не можуть бути платниками єдиного податку, встановлені в п. 291.5 ст. 291 ПКУ. Тобто особи, які провадять незалежну професійну діяльність, мають право зареєструватися як фізичні особи — підприємці і обрати спрощену систему оподаткування.

 

Усі, крім нотаріусів та адвокатів!

Порядок правового регулювання діяльності нотаріату в Україні встановлюється Законом України «Про нотаріат» яким визначено, що нотаріус не може займатися підприємницькою або адвокатською діяльністю, бути засновником адвокатських об’єднань, перебувати на державній службі або на службі в органах місцевого самоврядування, у штаті інших юридичних осіб, входити самостійно, через представника або підставних осіб до складу правління чи інших виконавчих органів господарських організацій, кредитно-фінансових установ, а також виконувати іншу оплачувану роботу, крім викладацької, наукової та творчої, у вільний від роботи час.

Таким чином, перехід на спрощену систему оподаткування за ПКУ є можливим тільки для суб’єктів підприємницької діяльності. Тому в умовах чинного законодавства нотаріуси та адвокати не можуть обрати або перейти на спрощену систему оподаткування відповідно до ПКУ.

Це породжує нерівність приватних нотаріусів та адвокатів щодо інших платників податків, які також здійснюють незалежну професійну діяльність і при цьому не виконують соціально значущих функцій у вигляді надання пільг незахищеним верствам населення.

Особливо це кидається в очі, коли ми бачимо, що спрощена система оподаткування поширюється на доходи 3 000 000 грн., 5 000 000 грн. і навіть 10 000 000. грн., а середньомісячний дохід пересічного нотаріуса перебуває в межах 3 8 тисяч грн. !

Можливість обрати спрощену систему оподаткування — це не тільки і не стільки необхідність зменшення надмірного податкового навантаження. Сьогодні обов’язки нотаріусів дуже розширилися. Це і збільшення вимог щодо ведення архіву, запровадження Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, доступ до якого мають тільки нотаріуси, проведення фінансового моніторингу тощо. Завдяки спрощеній системі оподаткування приватні нотаріуси, навіть з невеликою кількістю вчинених нотаріальних дій та відповідно невисоким доходом, матимуть можливість створювати додаткові робочі місця, при цьому стабільно виплачуючи найнятим робітникам заробітну плату, і відповідно сплачуючи додаткові податки. Мати право обирати спрощену систему оподаткування — це можливість спростити звітність, що подається в органи державної податкової служби України, і заощадити засоби для організації нотаріальної діяльності. Загалом це дасть можливість нотаріусу та адвокату приділяти більше уваги громадянам та зменшити їх витрати на отримання правової допомоги

На сьогодні нотаріат практично єдина юридична професія яка системно, кожного дня надає безкоштовні юридичні консультації !

З метою зменшення податкового навантаження необхідно ініціювати внесення змін до ПКУ в частині надання права приватним нотаріусам та адвокатам обирати спрощену систему оподаткування, з прийняттям яких будуть надані однакові можливості щодо вчинення нотаріальних дій, удосконалення організації своєї діяльності всім нотаріусам та надання якісного рівня послуг адвокатів.

Порівняльна таблиця-пропозиція

для підготовки проекту Закону України щодо надання можливості обрати спрощену систему оподаткування приватним нотаріусам та адвокатам

 через внесення відповідних змін до Податкового кодексу України

 

Норми чинного ПКУ щодо оподаткування доходів, отриманих фізичними особами, які здійснюють незалежну професійну діяльність Проект внесення змін до відповідних норм ПКУ щодо оподаткування доходів, отриманих фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність
Пункт 291. 3 ст. 291 ПКУ

Юридична особа чи фізична особа — підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.Пункт 291.3 ст. 291 ПКУ викласти у такій редакції:

Юридична особа, фізична особа —підприємець чи особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

Частина 3 п. 291.4 ст. 291 ПКУ

третя група — фізичні особи — підприємці, які протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:

не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 20 осіб;

обсяг доходу не перевищує 3 000 000 гривень Частину 3 п. 291.4 ст. 291 ПКУ викласти у такій редакції:

третя група — фізичні особи — підприємці чи особи, які провадять незалежну професійну діяльність, які протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:

не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 20 осіб;

обсяг доходу не перевищує 3 000 000 гривень;

Абз. 2 п. 294.4 ст. 294

Для зареєстрованих в установленому законом порядку суб’єктів господарювання (новостворених), які до закінчення місяця, в якому відбулася державна реєстрація, подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої – шостої групи, перший податковий (звітний) період починається з першого числа місяця, в якому відбулася державна реєстрація.

 Абз. 2 п. 294.4 ст. 294 викласти у такій редакції:

Для зареєстрованих в установленому законом порядку суб’єктів господарювання (новостворених), чи осіб, які отримали реєстраційне посвідчення, які до закінчення місяця, в якому відбулася державна реєстрація, отримали реєстраційне посвідчення, подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої – шостої групи, перший податковий (звітний) період починається з першого числа місяця, в якому відбулася державна реєстрація (отримано реєстраційне посвідчення про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності або адвокатської діяльності)

Підпункт 298.1.2 ст. 298

 

Зареєстровані в установленому законом порядку суб’єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої – шостої груп, вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації.

 

Підпункт 298.1.2 ст. 298 викласти у такій редакції:

Зареєстровані в установленому законом порядку суб’єкти господарювання (новостворені), особи, які провадять незалежну професійну діяльність, які протягом 10 днів з дня державної реєстрації, отримання реєстраційного посвідчення про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності, свідоцтво на адвокатську діяльність подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої – шостої груп, вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації, отримання реєстраційного посвідчення про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності.

 

 

З повагою

Президент Громадського обєднання

«Асоціація нотаріусів міста Харкова

та Харківської області»                                                              Марченко В.М.

отримати