07 Квітня 2015

До відома нотаріусів!

Logo_APN 

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ

«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

 

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6

код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254

(057) 714-27-90, (057) 714-27-89

 

 

«07» квітня 2015 р. № 10

 

 

До відома нотаріусів

 

Законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері державної реєстрації» напрацьовано шляхом публічного обговорення за ініціативою робочої групи «Громадський моніторинг реформ».

В обговоренні взяли участь практикуючі нотаріуси України, Асоціація нотаріусів м. Харкова та Харківської області, Асоціація приватних нотаріусів Львівської області, Нотаріальна палата України, представники Міністерства юстиції України, комітету Верховної Ради України, автор реформи ДРРП в Україні Джаба Ебаноідзе та практикуючі юристи.

Якщо коротко, то головною метою цих змін є реальна реалізація конституційних прав громадян щодо їх захисту шляхом спрощення сервісу реєстрації прав, знищення корупційної складової від реєстраторів через значне розширення повноважень нотаріуса як реєстратора.

З метою гарантування захисту прав громадян в окремих змінах значну увагу приділено гарантуванню безпекової процесуальної незалежності нотаріуса-реєстратора та захисту від тиску будь-яких «компетентних» органів.

Цим законопроектом на першому етапі пропонується внести зміни до таких законів України:

1) Закон України «Про нотаріат»;

2)  Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»;

3) Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців».

З метою найскорішого досягнення конкретних  результатів, відчутних для кожного громадянина реформ в процедурі реєстрації нерухомості, наполягаємо на внесенні саме змін до вже діючих законів замість створення нових законів. Адже ліміт часу на проведення реформ невпинно добігає кінця. Запропоновані незначні зміни  в законодавстві призведуть до значних, істотних правових наслідків, зменшать черги, послаблять соціальну напругу, призведуть до плавного безболісного наповнення електронної бази Державного реєстру речових прав на нерухомість. За браком часу створення нових законів з етапу проекту та проходження через всі комітети та читання  є недозволеною розкішшю.

Зверніть увагу на окремі системні зміни комплексного підходу.

 

1. До Закону України «Про нотаріат»

Головна мета цих змін спрямована на майбутнє і її кредо в наступному — усі правовідносини повинні максимально чітко і однозначно регулюватися на рівні законів, а не на рівні підзаконних нормативних актів.

Також потрібно прибрати на майбутнє конкуренцію норм як загальних, так і спеціальних, і це важливо зробити на стадії активних реформ.

Відповідно всі статті, що можуть стосуватися повноважень нотаріуса (в тому числі щодо реєстрації будь-яких прав), ми зробили відсильними до норм спеціальних законів.

Таким чином усуваємо потребу постійно переписувати норми Закону України «Про нотаріат».

При цьому ми посилили безпекову захищеність нотаріуса від так званого «недобросовісного» власника реєстрації прав (див. зміни до ст. 27).

Також ми нарешті легалізуємо оплатність роботи нотаріуса, який виконує функції реєстратора.

 

2. До Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»

Головною метою внесення наступних змін є видалення  корупційної складової,  боротьба з рейдерством та невиправдано довгими строками виконання реєстрації прав.

Відповідно вказані зміни надають повноваження нотаріусу бути реєстратором не тільки у зв’язку із вчиненою нотаріальною дією. Оскільки нотаріуси є цілком підготованими до виконання таких функцій, часу та коштів на  проведення навчання, забезпечення оргтехнікою (сканерами, комп’ютерами тощо) не знадобиться. Таким чином розширюється коло суб’єктів реєстрації, у заявника з’являється вибір, прибирається корупційна складова. Зважаючи на кількість практикуючих нотаріусів та невелике навантаження на кожного, заявник може розраховувати на реєстрацію права безпосередньо на прийомі у нотаріуса (сьогодні на сьогодні), не залишаючи документи на опрацювання на кілька днів (якщо не потрібно робити запити в інші установи). Отже, оригінали правових документів на нерухомість не полишають поле зору власника, що є суттєвим психологічним плюсом та додатковим елементом довіри до реєстрації прав саме у нотаріуса. При цьому  реєстрація у нотаріуса відбувається за один візит (автоматично зменшуються черги).

З практичною доцільністю (розуміючи наступні повноваження нотаріуса в інших реєстрах прав) визначено, що нотаріус використовує печатку, визначену Законом України «Про нотаріат». Використання для кожної дії окремої печатки є недоцільним та затратним.

Також викладена в новій редакції ст. 14 «Реєстраційна справа», де врегульовано всі практичні питання роботи з ДРРП.

Впорядкована належним чином процедура подачі заяв у ст. 16.

Стаття 24 доповнена новою частиною четвертою, яка за змістом визначає пріоритетність вчинення нотаріальних дій над реєстраційними, які не пов’язані  з вчиненням нотаріальної дії.

У редакції змін до ст. 29 приводиться у відповідність процедура оплати, і в тому числі прописується легалізація оплати за роботу нотаріуса в ДРРП.

Вперше в цьому Законі нарешті права користувача навантажені і його обов’язками, йдеться про редакцію нової ст. 30-1 «Відповідальність особи, яка звернулася за державною реєстрацією прав». Автори мають сподівання, що завдяки наявності цієї норми зменшаться будь-які прояви фальсифікацій, шахрайства та рейдерства.

 

3. До Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців»

З урахуванням досвіду роботи нотаріуса з ДРРП, на прохання підприємців з метою підвищення якості роботи реєстру, термінів реєстрації та додаткового захисту від рейдерства нами було запропоновано надати функції реєстратора нотаріусу і в цьому реєстрі.

Додатково до перелічених вище «бонусів» для користувачів за реєстром ДРРП ст. 19 передбачає за певних умов, що нотаріус під час вчинення нотаріальних дій звільняє юридичну особу від процедури щорічного підтвердження відомостей про цю юридичну особу і відповідно звільняє від бюрократичних процедур та захищає від ризиків потрапити в халепу.

З метою отримання негайного ефекту від проведення реформ, спрощення процедури реєстрацій передбачається набрання чинності закону з дня його опублікування та надається два місяці Кабінету міністрів України та Міністерству юстиції України для його технічного впровадження.

 

P.S. Учасники підготовки цього законопроекту сподіваються, що за підсумками його публічного обговорення ми отримаємо практичні доповнення та конструктивні критичні зауваження і разом примусимо владу ліквідувати корупцію та працювати на благо суспільства.

 

Додаток: Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері державної реєстрації»

 

 

З повагою

Президент Громадської організації

«Асоціація нотаріусів міста Харкова

та Харківської області»                                                              Марченко В.М.

 

Проект

вноситься народним депутатом України

………………………………………….. (реєстр. № ……)

Закон УкраЇни

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері державної реєстрації»

Верховна Рада України  п о с т а н о в л я є:

 

I. Внести зміни до таких законодавчих актів України:

 

1. До  Закону  України  «Про  нотаріат» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 39, ст. 383):

 

1) статтю 3 доповнити частиною другою такого змісту:

«На нотаріуса законом може бути покладено вчинення інших дій, відмінних від 
нотаріальних, з метою надання їм державою юридичної вірогідності.»
 

2) у статті 27:

- в абзаці першому частини другої слова «нотаріальної дії» замінити словами «нотаріальної чи іншої дії, покладеної на нотаріуса відповідно до закону»;

 

- в абзаці другому частини другої слова «нотаріальної дії» замінити словами «нотаріальної чи іншої дії, покладеної на нотаріуса відповідно до закону».

 

- в абзаці четвертому частини другої слова «нотаріальна дія» замінити словами «нотаріальна чи інша дія, покладена на нотаріуса відповідно до закону».

 

3) частину першу та другу статті 28 викласти у такій редакції:

«Для забезпечення відшкодування заподіяної внаслідок вчиненої нотаріальної дії, 
вчиненої іншої дії, покладеної на нотаріуса відповідно до закону, шкоди приватний 
нотаріус зобов'язаний до початку зайняття приватною нотаріальною діяльністю укласти 
договір страхування цивільно-правової відповідальності.
Держава не несе відповідальності за шкоду, заподіяну неправомірними діями приватного
 нотаріуса при здійсненні ним нотаріальної діяльності, діяльності з вчинення інших 
дій, покладених на нотаріуса відповідно до закону.»

 

4) назву статті 31 викласти у такій редакції:

«Стаття 31. Оплата вчинюваних нотаріальних дій та інших дій, відмінних від 
нотаріальних»

5) частину другу статті 31 викласти у такій редакції:

«Приватні нотаріуси за вчинення інших дій, відмінних від нотаріальних, справляють плату, розмір якої може визначатися таким законодавством, а в разі відсутності законодавчого регулювання – за домовленістю сторін.»

 

6) у частині третій статті 31 слова «правового характеру» замінити словами 
«правового та технічного характеру».

7) статтю 461 викласти у такій редакції:

«Стаття 461. Повноваження нотаріусів у сфері державної реєстрації.

Повноваження нотаріусів у сфері державної реєстрації встановлюються законодавством.»

 

2. До Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (Відомості Верховної Ради України, 2010 р., № 18, ст. 141):

 

1) частину першу статті 2 доповнити новим абзацом шостим такого змісту:

«державний реєстратор прав на нерухоме майно – державний реєстратор державного 
органу реєстрації прав або нотаріус.»

 

2)                  в абзаці першому частини п’ятої статті 3 слова «органом державної реєстрації прав» замінити словами «державним реєстратором».

 

3) частину шосту  статті 3 – виключити.

4) у статті 9:
-                частину першу викласти у такій редакції:
«1. Державним реєстратором органу державної реєстрації прав може бути громадянин 
України, який має вищу юридичну освіту, стаж юридичної роботи не менш як два роки.
Державний реєстратор є державним службовцем, крім випадку, коли державним 
реєстратором є нотаріус.»

-                частину другу статті доповнити пунктом «31» такого змісту:
«3-1) виготовляє електронні копії документів та розміщує їх у реєстраційній справі 
у відповідному розділі Державного реєстру прав;»

-                пункт «4» частини другої статті після слова «майна» доповнити 
словами «у паперовому вигляді;»

-                в абзаці, що йде після пункту 9 частини другої статті слова 
«як спеціальний суб'єкт» та словосполучення «і 6» виключити»;

-                у частині третій статті слова «органу державної реєстрації прав»
 замінити словами «державним реєстратором»;

-                доповнити статтю новою частиною п’ятою  такого змісту:

«5. Державний реєстратор органу державної реєстрації прав використовує власну печатку, зразок та опис якої визначає Міністерство юстиції України.

Нотаріус використовує печатку, визначену Законом України «Про нотаріат».


5)      статтю 14 викласти в такій редакції:

«Стаття 14. Реєстраційна справа

1. Реєстраційна справа формується у паперовій та електронній формі після відкриття розділу на об’єкт нерухомого майна у Державному реєстрі прав та внесення до нього відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об’єкти та суб’єктів цих прав.

Реєстраційна справа включає документи, на підставі яких вносилися відомості до Державного реєстру прав, які роздруковуються з Державного реєстру прав та скріплюються печаткою державного реєстратора, розміщуються у порядку їх надходження і нумеруються.

Реєстраційній справі присвоюється реєстраційний номер об’єкта нерухомого майна.

2. Реєстраційна справа в паперовій формі зберігається протягом 10 років з дати закриття розділу у Державному реєстрі прав. Після закінчення цього строку реєстраційні справи в паперовій формі, не внесені за результатами експертизи їх цінності до Національного архівного фонду, знищуються в установленому законодавством порядку.

Реєстраційна справа в електронній формі підлягає довічному зберіганню в Державному реєстрі прав.

3.Витребування (вилучення) документів з реєстраційних справ здійснюється на підставі судового рішення.

Орган, у якому зберігається реєстраційна справа, зобов’язаний зробити копії документів, що вилучаються з реєстраційної справи, пронумерувати, прошити та завірити їх печаткою. До реєстраційної справи долучається копія судового рішення про витребування документів, супровідний лист або документ, яким суд уповноважив особу на їх одержання, а також копія опису документів, які вилучені.

У разі вилучення документів з реєстраційної справи на підставі ухвали слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів, до реєстраційної справи долучаються копія такої ухвали, а також опис документів, які були вилучені.

Документи, які були вилучені з реєстраційної справи, надсилаються поштовим відправленням до суду або передаються безпосередньо особі, уповноваженій судом на їх одержання, та підлягають негайному поверненню органу, у якому зберігаються реєстраційні справи, після проведення відповідних процесуальних дій.

4. Порядок формування та зберігання реєстраційних справ визначається Міністерством юстиції України.»

 

6)    у статті 16:

-                                      абзаци перший-третій частини першої викласти у такій редакції:

«1. Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається у паперовій чи електронній формі до органу державної реєстрації прав, або нотаріусу – у паперовій формі.

Якщо заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається щодо об’єкта нерухомого майна, розміщеного у межах території, на якій діють два і більше суб’єктів державної реєстрації прав, така заява подається до одного з таких суб’єктів на вибір заявника.

Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень може бути  подана будь-якому нотаріусу на вибір заявника за місцем розташування об’єкта нерухомості, крім випадку, передбаченого абзацом четвертим цієї частини.»;

 

-                             частину четверту доповнити новим абзацом другим такого змісту:

 

«Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень не приймається нотаріусом також 
у випадку, коли такий нотаріус не здійснює функції державного реєстратора, крім 
випадку, передбаченого абзацом четвертим частини першої цієї статті.»;

-   у частині десятій статті слова «орган державної реєстрації прав» виключити.

 

7) доповнити статтю 24 новою частиною четвертою такого змісту:

«4. Вчинення нотаріусом нотаріальної дії є пріоритетною функцією за його фаховим призначенням, відповідно – неможливість нотаріуса з цієї підстави здійснити за зверненням заявника функцію державного реєстратора не є відмовою особі у державній реєстрації прав та їх обтяжень.»

- у зв’язку з цим, чинну частину четверту статті вважати частиною п’ятою.

 

8) у статті 29:

-                                      частину першу викласти в такій редакції:

«1. За проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень справляється адміністративний збір.

Крім адміністративного збору за проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень, видачу інформації з Державного реєстру прав, нотаріусом справляється плата, розмір якої визначається за домовленістю між нотаріусом та заявником, але не менше ставки адміністративного збору за відповідну дію.

У разі відмови у проведенні державної реєстрації прав та їх обтяжень адміністративний збір не повертається.»;

 

-   в абзаці першому частини четвертої після слів «(посадові особи)» доповнити словами «у разі звернення до органу державної реєстрації прав»;

 

-   в абзаці другому частини четвертої після слів «нерухоме майно» доповнити словами «органом державної реєстрації прав.»;

 

-   в абзаці третьому частини четвертої після слів «під час» доповнити словами «у разі звернення до органу державної реєстрації прав».

 

9) доповнити закон статтею 30-1 такого змісту:

 

«Стаття 301. Відповідальність особи, яка звернулася за державною реєстрацією прав

1. Особа, яка звернулася до державного реєстратора за державною реєстрацією прав, несе цивільно-правову або кримінальну відповідальність за свої дії у порядку, встановленому законом, якщо вона:

подала державному реєстратору неправдиву інформацію щодо будь-якого питання, пов’язаного із державною реєстрацією прав;

подала державному реєстратору недійсні та/або підроблені документи;

не заявила державному реєстратору про відсутність чи наявність осіб, прав чи інтересів яких може стосуватися державна реєстрація прав, за якими звернулася особа.»

 

3. До Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., N 31 — 32, ст. 263):

 

1) абзац четвертий частини першої статті 1 закону викласти у такій редакції:

«державний реєстратор — посадова особа органу виконавчої влади або нотаріус, які відповідно до цього Закону від імені держави здійснюють державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців;».

 

2) частину першу статті 2 закону після слів «Конституцією України» доповнити словосполученням «Законом України «Про нотаріат», ».

 

3) статтю 6 викласти у такій редакції:

«Стаття 6. Державний реєстратор

1. Державний реєстратор:

1) проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців;

2) оформлює та видає виписки, витяги та довідки з Єдиного державного реєстру;

3) проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб — підприємців;

4) передає органам державної статистики (далі — органи статистики), доходів і зборів, Пенсійного фонду України повідомлення та відомості з реєстраційних карток про вчинення реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, у тому числі щодо створення або ліквідації відокремлених підрозділів юридичних осіб;

5) здійснює підтвердження відомостей про юридичну особу;

6) здійснює інші дії, передбачені цим Законом.

2. Виключно державний реєстратор державного органу виконавчої влади додатково до повноважень, визначених частиною першою цієї статті, здійснює такі повноваження:

1) проводить державну реєстрацію державних органів виконавчої влади, державних унітарних (казенних) юридичних осіб, комунальних підприємств, закладів та установ, громадських об’єднань, банків та товарних бірж;

2) проводить державну реєстрацію юридичних осіб, корпоративна частка держави або органу місцевого самоврядування у котрих складає більш як 25% їх капіталу;

3) веде реєстраційні справи юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців (крім реєстраційних справ юридичних осіб, зареєстрованих відповідно до частини четвертої статті 3 цього Закону);

4) надсилає юридичній особі, у визначених законом випадках, поштове повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору підтвердження відомостей про юридичну особу;

5) проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб та державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичними особами — підприємцями;

6) звертається до суду із заявою про зміну мети установи у встановленому законом порядку;

7) здійснює оформлення, видачу та засвідчення юридичним особам дублікатів оригіналів їх установчих документів та змін до них;

8) направляє державним органам в електронному вигляді дані, у зв’язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом, — надає бази даних (сукупність інформації Єдиного державного реєстру в електронному вигляді), для цілей бюро кредитних історій;

9) здійснює облік одержаного ним від заявника електронного документа та направляє заявнику підтвердження факту одержання електронного документа, проводить необхідні реєстраційні дії у випадках, передбачених цим Законом, та надсилає заявнику відповідний документ у вигляді електронного документа і на паперовому носії. У разі наявності підстави для відмови у проведенні державної реєстрації заявникові надсилається відповідне повідомлення в електронній формі;

10) повідомляє правоохоронні органи щодо порушення визначеного законом строку для подання відповідними посадовими особами юридичної особи державному реєстраторові рішень щодо припинення юридичної особи;

11) проводить у випадках, передбачених цим Законом, спрощену процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації та припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця.

3. Державним реєстратором може бути лише особа, яка має вищу юридичну освіту. Державному реєстратору – посадовій особі органу виконавчої влади видається посвідчення державного реєстратора та власна печатка, опис яких затверджується Міністерством юстиції України.

Нотаріус використовує печатку, визначену Законом України «Про нотаріат».»

 

4) У статті 19:

 

- у частині першій статті після слів «за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи» добавити слова «або подає нотаріусу»;

 

- частину 11 доповнити новими абзацами другим та третім такого змісту:

«При вчиненні нотаріальних дій з участю юридичної особи, нотаріус, встановивши 
повноваження представників такої юридичної особи вносить до Єдиного державного 
реєстру запис про підтвердження відомостей про цю юридичну особу. В такому випадку 
згадана вище реєстраційна картка юридичною особою окремо не подається.

Запис про підтвердження відомостей про цю юридичну особу нотаріусом не вноситься лише у випадку, якщо за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, підтвердження відомостей про цю юридичну особу було здійснено не пізніше шести календарних місяців до дня вчинення нотаріальної дії.»

 

-         у зв’язку з цим, абзаци другий-третій частини одинадцятої вважати відповідно абзацами четвертим-п’ятим.

 

5) у статті 24:

- абзац перший частини першої викласти у такій редакції:

«1.       Для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати нотаріусу (при зверненні до нього як до реєстратора у визначених цим законом випадках), або подати особисто чи поштовим відправленням з описом вкладення державному реєстратору – посадовій особі державного органу (а у випадку  подання електронних документів подати опис, що містить відомості про надіслані електронні документи, в електронній формі) такі документи:»

 

- доповнити статтю новою частиною четвертою такого змісту:

«4. Вчинення нотаріусом нотаріальної дії є пріоритетною функцією за його фаховим призначенням, відповідно – неможливість нотаріуса з цієї підстави здійснити за зверненням заявника функцію державного реєстратора не є відмовою особі у державній реєстрації прав та їх обтяжень.»

- у зв’язку з цим, частину четверту статті вважати частиною п’ятою.

 

ІІ. Прикінцеві положення

 

1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.

2. Кабінету Міністрів України протягом двох місяців з дня набрання чинності цим Законом:

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим 
Законом; 
          забезпечити приведення у відповідність до норм цього Закону міністерствами 
та іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади своїх нормативно-
правових актів;
дати відповідні доручення Міністерству юстиції України підготувати та розіслати 
нотаріусам роз’яснення щодо застосування норм цього закону, а також організувати 
відповідне їх навчання правильному застосуванню цього закону.


Голова Верховної  Ради                                           В.Гройсман

                           України

 

 

 

отримати